Kolik pistácií můžete sníst najednou?

Foto: Josue Rosales/Unsplash

Pistácie vůbec nejsou ořechy. Jejich nejbližšími příbuznými jsou švestka, třešeň a meruňka. Pistácie rostou ve shlucích na stromech jako hrozny a první úroda se sklízí nejdříve 7–8 let po zasazení stromu. Zralé ovoce je dobré jako předkrm, doplněk k teplým jídlům, salátům a dezertům. Pistácie jsou bohaté na živiny, jako je vláknina, nenasycené mastné kyseliny a vitamín B6. S odborníky řešíme, o jaký produkt se jedná a jaké jsou jeho výhody.

Odborníci na tento materiál:

Victoria Eliseeva, nutriční specialistka, endokrinoložka sítě klinik Semeynaya;

Andrey Zavyalov, agronom, zakladatel školky ořechů jedlého lesa

Co jsou pistácie

Pistácie milují suché a teplé podnebí. Plody dozrávají začátkem podzimu

Pistácie jsou drobné plody stálezelených stromů nebo keřů z čeledi škumpovitých (Anacardiaceae). Archeologové uvádějí, že je lidé sbírali již v roce 7000 před naším letopočtem. Spolu s mandlemi jsou pistácie zmiňovány ve Starém zákoně a podle jedné z legend tyto kvetoucí stromy zdobily visuté zahrady Babylonu [1].

V kulinářských termínech se pistáciím často říká ořechy, ale v botanice jsou klasifikovány jako peckovice (jako mandle a kešu). Jejich hlavní rozdíl od pravého ořechu je v tom, že v okamžiku zrání se slupka pistácií sama otevře. Vznikne tak charakteristická trhlina, pro kterou se pistáciím přezdívá „oříšky pro smích“.

Existuje mnoho odrůd pistácií: turecké, íránské, uzbecké, řecké, syrské, americké atd. Liší se od sebe velikostí, chutí a vzhledem. Podle experta Andreje Zavjalova jsou jedni z nejlepších íránští Akbari a Fandogs a turecký Antep.

Jako potravinářský výrobek jsou pistácie všestranné: používají se v mnoha pokrmech a dezertech. Navíc se jedná o jeden z mála „oříšků“, který se suší, smaží, nakládá, vaří se solí i bez soli přímo ve skořápce.

READ
Je možné v létě ořezávat suché větve třešně?

Kalorický obsah pistácií a nutriční hodnota

30gramová porce pistácií nebo přibližně 49 jader obsahuje [2]:

  • Kcal: 160
  • Protein: 5,7 g
  • Tuky: 12,8 g
  • Sacharidy: 7,7 g
  • Vlákno: 3 g
  • Hořčík: 34,3 mg
  • Draslík: 289,0 mg
  • Thiamin: 0,25 mg
  • Vitamin B6: 0,5 mg

Mezi všemi „ořechy“ jsou jedny z nejméně kalorických. Pro srovnání: v podobné hrsti makadamových nebo pekanových ořechů alespoň 200 kcal.

Vysoký obsah rostlinných bílkovin v pistáciích vám pomůže cítit se sytí a ze 13 gramů tuku jsou pouze dva považovány za nasycené a nezdravé. Zbytek jsou polynenasycené a mononenasycené, které chrání zejména srdce.

Pistácie jsou bohaté na vitamín B6 a porce 100 g pokryje téměř denní potřebu těla na ně [3].

Výhody pistácií

Existuje mnoho studií, které ukazují jejich zdravotní přínosy. Pistácie napomáhají kardiovaskulárnímu systému, zraku a funkci střev a řada vědců je spojuje s novými metodami antivirové terapie. Zde je několik dalších faktů.

Podporujte celkové zdraví

Výzkumy ukazují, že pistácie jsou bohaté na více než jen antioxidanty. Polyfenoly, xantofyly a tokoferoly v nich obsažené se při trávení vstřebávají z více než 90 % [4]. Kromě toho se tyto užitečné prvky nacházejí jak v jedlých jádrech, tak ve skořápce [5].

„Pokud chcete zpomalit stárnutí, pak by pětinu vaší denní stravy měly tvořit pistácie, které pomáhají chránit tělo před peroxidy lipidů,“ radí nutriční terapeutka Victoria Eliseeva.

Zlepšit funkci srdce a očí

Pistácie jsou dobré pro zrak

Vyvážená strava s pistáciemi může snížit hladinu špatného cholesterolu a antioxidanty a nenasycené mastné kyseliny v nich mohou posílit srdce [6]. Elasticitu tepen podpoří aminokyselina l-arginin [7], která také sníží riziko vzniku krevních sraženin.

Jedna porce pistácií obsahuje 343 mcg karotenoidů lutein a zeaxanthin, takže pistácie jsou dobré pro udržení zraku, říká Dr. Betakaroten, který se v těle biochemickými reakcemi přeměňuje na vitamín A, pomůže chránit rohovku a spojivku očí.

Bojujte s viry

Studie ukazují, že pistáciové polyfenoly mají nejen protizánětlivé, ale také antivirové účinky. Například při studiu skořápky pistácií vědci identifikovali inhibiční aktivitu jejího extraktu proti herpes simplex (HSV-1). Autoři této práce věří, že pistáciové polyfenoly pomohou při vývoji nových forem pro lokální i orální léčbu infekcí způsobených tímto virem [8].

READ
Jaké rostliny je výhodné pěstovat na prodej?

Upevnit zdraví mužů

Pistácie mohou ovlivnit sexuální aktivitu mužů. Studie ukázaly, že kontrolní účastníci, kteří konzumovali asi 100 g pistácií denně po dobu tří týdnů, měli zlepšenou erektilní funkci bez jakýchkoli vedlejších účinků [9].

Pomozte kontrolovat váhu

Pistácie ve skořápce mohou zpomalit jedení

Pistácie ve skořápce mohou zpomalit příjem potravy. Tento závěr učinili autoři experimentu zahrnujícího 140 studentů. Každý dostal sklenici pistácií – oloupaných i ne. Ti, kteří museli odstranit skořápku, jedli v průměru 125 kcal, ostatní – každý 211 kcal, to znamená o 41% více. Pistácie ve skořápce tedy nejen zpomalily příjem potravy, ale také zmenšily objem snědené porce [10].

Pistácie vám pomohou cítit se syté a udržet si tento pocit po dlouhou dobu, protože jiná studie ukázala roli produktu při regulaci hmotnosti. Hlad ustoupí díky vláknině, bílkovinám a zdravým tukům obsaženým v pistáciích. Dalším faktorem je potřeba žvýkat „ořech“. V důsledku toho autoři studie došli k závěru, že ačkoli jsou pistácie vysoce kalorické, mají další vlastnosti, které pomáhají kontrolovat váhu [11].

Jak vybrat pistácie

Zralé pistácie musí být otevřené, čistého vzhledu a s jádrem zabírajícím 3/4 celkového objemu peckovice.

Zralé pistácie musí být otevřené, čistého vzhledu a s jádrem zabírajícím 3/4 celkového objemu peckovice.

Zralé pistácie musí být otevřené, čistého vzhledu a s jádrem, které zabírá 3/4 celého objemu peckovice, vysvětluje agronom Zavyalov.

Při výběru pistácií je podle něj důležité dbát na následující:

  • Skořápka pistácií by měla být světle žlutá nebo krémová, hladká a bez prasklin. Pokud je mezi ořechy hodně úlomků, s největší pravděpodobností byly shromážděny nezralé.
  • Pistáciové jádro (nezaměňovat s barvou slupky) by mělo být světlé nebo jasně zelené. Pokud jste viděli v prodeji pistácie s jádrem jiné barvy, je možné, že tato várka byla před pražením namočená v marinádě a byla vyrobena z nekvalitních surovin. Někdy tímto způsobem výrobce maskuje prošlý produkt.

Solené pistácie mají další znak: pokud je na povrchu skořápky viditelný solný povlak, byly tyto ořechy skladovány déle než rok. S největší pravděpodobností se buď zhoršily, nebo se zhorší.

Jak správně jíst pistácie: rady od výživového poradce

Jaké jsou výhody pistácií a jak vypočítat jejich obsah kalorií

Victoria Eliseeva, nutriční specialistka, endokrinoložka sítě klinik Semeynaya

Pro udržení dobrého zdraví, potlačení hladu a pro skvělou náladu stačí sníst 30 g pistácií denně, říká nutriční specialistka Eliseeva. Vzhledem k tomu, že pistácie mají vysoký obsah sacharidů a tuků, je lepší se vyhnout kombinaci se smetanovými a rostlinnými tuky. Stejně jako jiné ořechy, i pistácie mohou způsobovat alergie.

READ
Jak pochopit, kde je ultrafialová vrstva na polykarbonátu?

Pistácie se zpravidla prodávají v supermarketech se solí a její nadbytek přispívá k zadržování vody v těle a otokům, říká odborník. Lidé s nadváhou a vysokým krevním tlakem by měli pistácie jíst opatrně, protože obsahují hodně sodíku. Pro lidi s hypertenzí je lepší úplně přestat jíst pistácie, radí Eliseeva.

Výhody syrových a pražených pistácií, použití při vaření a při hubnutí

Na přínosy pistácií pro zdraví mužů a žen se nezapomíná. I když málokdo chápe, o co přesně jde. Přírodní produkt má příznivé vlastnosti, díky nimž dokáže zlepšit fungování vnitřních systémů lidského těla. Ale neměli bychom zapomínat na možné poškození pistácií, které se projevuje v případě nesprávného použití ořechu.

Složení pistácií

Jedinečné složení pistácií bylo důkladně prozkoumáno specialisty v oblasti výživy a dietetiky.

Poznámka! Výhody pistácií pro tělo spočívají především v jejich vysokém obsahu omega-3 a omega-6.

Přírodní produkt je obohacen o následující složky:

  1. Vlákno
  2. Mononenasycené a polynenasycené tuky.
  3. Popel.
  4. Voda.

Pistácie jsou také obohaceny o mnoho prospěšných vitamínů a minerálů, které regulují fungování lidského těla.

Kalorický obsah pistácií

Skutečný obsah kalorií pistácií závisí na způsobu jejich přípravy. Surový produkt má nejméně kalorií. Není v ní více než 557 jednotek. Pečené pistácie obsahují 572 kalorií. 635 kalorií lze nalézt ve slaných oříšcích.

Zdravotní přínosy pistácií

Pistácie, výhody a poškození produktu, jsou již dlouho důkladně studovány. O jejich vlastnostech a účincích na lidský organismus proto mohou odborníci říci každému.

Musíme si pamatovat! Prospěšné vlastnosti a kontraindikace pistácií jsou první věcí, kterou musíte zjistit před zavedením produktu do vaší stravy.

Zdravotní přínosy pistácií

Ořechy se vyznačují následujícími prospěšnými vlastnostmi:

  • Zlepšení činnosti srdce a cév.
  • Normalizace sekrece hormonů.
  • Snížení vysokého krevního tlaku.
  • Zlepšení stavu pokožky a vlasů.
  • Normalizace stavu nervového systému a jeho fungování.
  • Zvýšení rychlosti syntézy kolagenu.
  • Obnovení imunity.

Pistáciový oříšek úspěšně pomáhá vyrovnat se s příznaky únavy. Produkt nasycuje tělo potřebnou energií, která je potřebná pro fyzickou a duševní práci.

Jak se pistácie používají?

Z kvalitního produktu profitují ženy i muži. V tomto případě mluvíme o pistáciích.

Ořechy se přidávají do různých jídel, hlavně dezertů. Jsou zaznamenány výhody solených pistácií, které jsou ideální pro setkání se sklenkou piva.

Důležité! Pistácie se nacházejí v salátech, zmrzlině a bonbonech.

READ
Jak seříznout mladou sloupovitou švestku?

Jak se pistácie používají?

Zdravý ořech má místo nejen ve vaření. Pistácie se také používají v kosmetologii. Působí blahodárně na stav vlasů a pokožky a má posilující účinek.

Výhody pistácií pro hubnutí

Lidé, kteří se chtějí zbavit nadbytečných kilogramů, které nezdobí jejich postavu, by měli věnovat pozornost tomuto chutnému produktu. Ačkoli dříve byli odborníci na výživu kategoricky proti konzumaci pistácií při dietě.

Dnes můžete najít různé systémy výživy, z nichž některé umožňují zavedení tohoto produktu do stravy. Ale pouze v přísně omezeném množství, protože ořech je poměrně kalorický.

Je možné jíst solené a pečené pistácie se zdravotními přínosy?

Nejčastěji se v lidské stravě nacházejí solené a smažené pistácie. Je snadné uhodnout, že po takové přípravě a přidání koření nejsou pro lidské tělo tak prospěšné, jak bychom si přáli.

Poznámka! Výhody smažených pistácií, jako jsou solené, jsou zanedbatelné. Zneužívání tohoto produktu může mít vážné zdravotní následky.

Pistáciové oříšky po usmažení ztratí většinu prospěšných látek. Z tohoto důvodu klesá jeho zdravotní hodnota.

Kolik pistácií byste měli sníst denně?

Dospělý člověk může bez újmy na zdraví sníst až 30 g pistácií denně. Zpravidla je to 10-15 ořechů.

Musíme si pamatovat! Nadměrné dávkování ořechů přispívá k rozvoji silné nevolnosti a závratí.

Je přísně zakázáno podávat tento přípravek dětem do 2 let. Odpověď na otázku, zda taková miminka mohou jíst pistácie, bude tedy rozhodně negativní.

Je přípustné dát dítěti ne více než 15 g pistácií denně.

Jak vybrat a uložit kvalitní produkt

Dnes si můžete pistácie koupit ve většině obchodů s potravinami. Doporučuje se věnovat pozornost produktu, který je zabalen výrobcem. Nejlepší je vyhnout se volným pistáciím

Pokud je to možné, měli byste produkt hodnotit podle několika charakteristik:

  1. Sytá zelená barva.
  2. Prasklá skořápka.
  3. Na skořápce ořechu nejsou žádné stopy soli.

Jak vybrat pistácie

Nejlepší je vzít čerstvé ořechy, které nebyly tepelně ošetřeny. Pokud chcete, můžete je sami smažit nebo osolit.

Škodlivost pistácií a kontraindikace

Pistácie nejsou vždy zdravé pro každého. Škodlivost tohoto produktu se může projevit kdykoli. Hovoříme o následujících důsledcích pro lidské zdraví:

  • Alergické reakce.
  • Přibývání na váze.
  • Zvýšený krevní tlak.
  • Narušení trávicího procesu.
READ
Kolik Plantafolu potřebujete na 10 litrů vody?

U těhotných žen je zneužívání pistácií plné předčasného porodu, pokud jsou v posledních měsících porodu.

Pravděpodobnost vzniku těchto důsledků se zvyšuje, pokud jíte pistácie, pokud existují kontraindikace. Jedná se o individuální nesnášenlivost produktu, patologické stavy ledvin, obezitu a nestabilní krevní tlak.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: