Kdy je lepší jíst sladké brambory ráno nebo večer?

Batát neboli batát se na našem stole často neobjevuje. A úplně marně. Tato kořenová zelenina je totiž pro tělo velmi prospěšná. A při správném použití jsou batáty užitečné i při hubnutí.

Jak jíst sladké brambory při hubnutí?

Batáty obsahují spoustu cenných látek. Jsou to organické kyseliny, antioxidanty, vláknina, vitamíny P, E, C, A a skupiny B, selen, fosfor, měď, železo, draslík, antokyany, cukry. A přitom 100 g produktu obsahuje pouze 60 kcal.

Proč byste měli jíst sladké brambory na hubnutí? Kromě nízkého obsahu kalorií tato kořenová zelenina dokonale čistí střeva, protože působí mírně projímavě, normalizuje činnost trávicího systému a díky vláknině dodává pocit plnosti na dlouhou dobu (je více jemnější než zelí nebo řepa).

Hubnutí nastane rychle, pokud je zdravá kořenová zelenina vařená, pečená nebo dušená. Sladké brambory připravují lahodné polévky a vydatná dušená jídla. Nejzdravější je jíst batáty syrové. Může být přidán do různých salátů, smoothies a občerstvení. Při hubnutí je nejlepší kombinovat kořenovou zeleninu se zeleninou. Můžete také připravit sladké pyré a přidat bobule, ovoce, sušené ovoce a koření. Tím urychlíte proces zbavování se přebytečných kilogramů.

Tuto kořenovou zeleninu můžete jíst kdykoli během dne. Ráno můžete jíst lehký salát, odpoledne pečený sladký brambor a večer si udělat kastrol. Ano, protože batáty mají nízký glykemický index, lze je jíst večer.

Existují také kontraindikace pro použití tohoto produktu. Nedoporučuje se jíst sladké brambory, pokud máte vřed, kolitidu, individuální nesnášenlivost nebo těhotenství.

READ
Co zasadit v blízkosti hortenzie Paniculata?

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

Existují nějaké diety ze sladkých brambor?

Existují nějaké diety ze sladkých brambor?

Nejjednodušší je samozřejmě držet se správné výživy a zařazovat batáty do svého jídelníčku častěji. Hubnutí v tomto případě nebude příliš rychlé, ale pohodlné.

Menu lze nastavit takto:

  • ráno: omeleta s petrželkou a rajčaty, ovocné smoothie;
  • druhá snídaně: hrst ořechů a sušeného ovoce;
  • oběd: polévka ze sladkých brambor a mrkve, pečená ryba s citronem, salát, hruška a rakytníkový kompot;
  • odpolední svačina: tvaroh s banánem;
  • večeře: plátek vařené ryby a dušené brokolice, několik sladkých bramborových placiček, mátový čaj;
  • před spaním: kefír.

Existují ale i diety založené na této kořenové zelenině. Dlouhodobá dieta trvá týden. Při dodržování diety můžete jíst zeleninu, ryby, ovoce, houby, rýži, bobule a mořské plody. Můžete pít zelený čaj, ovocné nápoje, kompoty a čistou vodu.

Dietní menu bude následující:

  • snídaně: rýže s ovocem, zeleninový salát (včetně sladkých brambor), zelený čaj;
  • svačina: ovocný salát;
  • oběd: houbová polévka, dušené sladké brambory, vařené mořské plody, kompot;
  • odpolední svačina: půl sklenice jakýchkoli bobulí;
  • večer: vařená ryba a salát ze sladkých brambor, brusinkový džus.

Tato dieta je celkem sytá, ale existuje i kratší a hladovější varianta. Je vhodný pro ty, kteří chtějí rychle zhubnout.

Musí se dodržovat tři dny. Můžete jíst pouze zeleninu, ovoce a tvaroh. Z těchto produktů smíte připravovat jakákoli jídla, pokud je nesmažíte.

Dietní menu není příliš syté:

  • ráno: zeleninový salát s batáty a paprikou, tvaroh;
  • svačina: jahodovo-ovocné smoothie;
  • oběd: zdravá polévka z kořenové zeleniny, ovoce a kompot;
  • odpolední svačina: salát;
  • večeře: pečený batát s další zeleninou, 100 g tvarohu s ovocem.

Samozřejmě během jakékoli diety musíte pít dostatek čisté vody, abyste se vyhnuli dehydrataci a zrychlili metabolismus.

Originální a jednoduché recepty

Originální a jednoduché recepty

Existuje mnoho zajímavých pokrmů, které lze připravit ze zdravé kořenové zeleniny. Patří mezi ně kastrol, saláty, dušená jídla, pyré, polévky a mnoho dalšího. Recepty jsou různé. Ale při hubnutí byste měli volit nízkokalorické varianty. Zde jsou některé recepty.

Krémová polévka

Nakrájejte 300 g dýně, dvě mrkve, červenou cibuli a dvě kořenové zeleniny. Zeleninu dejte na plech a smíchejte s nastrouhaným kořenem zázvoru, semínky koriandru, sójovou omáčkou, stonky koriandru, olivovým olejem a česnekem. Pečte dvacet pět minut. Vše vložte do hrnce, přidejte vodu, sůl a vařte 15 minut. Promícháme a podáváme, ozdobené koriandrem.

Čočková a cizrnová polévka

Uvařte 200 g cizrny. Červenou cibuli nakrájíme, přidáme kmín, hořčičná semínka a kari, pár minut podusíme. Do pánve dáme nakrájená rajčata (pět kusů), 100 g čočky, koriandr, sůl a dusíme dvacet minut. Poté přidáme jeden batát a vaříme do měkka. Ke konci přidáme cizrnu, opepříme, posypeme nasekanou petrželkou. Po několika minutách odstraňte z tepla.

READ
Kdy je lepší sázet třešně na jaře nebo na podzim?

Do alobalu zabalte jeden brambor, jeden batát a čtyři stroužky česneku. Pečeme v troubě. Poté rozemelte na kaši, přidejte sůl, nasekanou petrželku, lžíci čerstvé nasekané šalvěje, půl sklenice přírodního jogurtu.

Smoothies

V mixéru umelte řepu, jeden malý sladký brambor, rajče a pět jahod. Přidejte čtvrt sklenice vody a trochu limetkové šťávy. Znovu porazit.

Salát

V troubě upečte velký sladký brambor a nakrájejte ho. Avokádo nakrájíme na tenké plátky. Koriandr nasekáme nahrubo, červenou cibuli nakrájíme na půlkolečka, špenát nasekáme. Vše promícháme, přidáme plátky rajčat. Dochutíme limetkovou šťávou, medem a olivovým olejem. Navrch nasypte dýňová semínka.

Červenou cibuli nakrájíme nahrubo a orestujeme. Přidejte jeden nakrájený batát, dvě sladké papriky, pár rajčat. Vařte, dokud nebude téměř hotová. Pět minut před koncem vaření přidáme čerstvý tymián a oregano, osolíme. Po pěti minutách stáhněte z ohně.

Pečené sladké brambory se sýrem

Batáty zabalte do alobalu spolu se stroužkem česneku a snítkou tymiánu a pečte čtyřicet minut. Poté kořenovou zeleninu rozkrojte na dvě části, posypte pepřem a solí a pečte dalších dvacet minut. Nivu rozmačkáme a posypeme uvařenými batáty. Na přání můžete posypat i mandlovými lupínky.

Čerstvý salát ze sladkých brambor

Batáty nastrouháme, dvě různobarevné papriky a tři rajčata nakrájíme na kostičky, červenou cibuli nakrájíme na půlkolečka. Vše promícháme, dochutíme citronovou šťávou a olivovým olejem a dosolíme.

Všechny recepty jsou jednoduché a pokrmy jsou nejen zdravé, ale i chutné. Zařaďte batáty do svého jídelníčku častěji a připravujte nová kulinární mistrovská díla.

Číst dál

Prevence a léčba bolesti nohou u žen

Zdraví nohou ve stáří: hlavní problémy

S věkem se zdraví vašich nohou může měnit a ovlivnit vaše celkové zdraví: objevují se bolesti a deformace kloubů.

Létající chůze: příčiny onemocnění nohou

Léky na cystitidu

Huminové kyseliny: mýty a pravda

Léky na posílení imunity: jak pomoci tělu

Jak se stát dobrou matkou: 7 pravidel pro (ne)ideální mateřství

Protein pro krásu a zdraví: jak si vybrat kolagen?

Jak si vybrat třpytivé mléko na tělo: znalecký posudek

Novorozenecká výživa

Jak pochopit, která receptura je pro novorozence nejlepší z hlediska nutriční hodnoty a přítomnosti prospěšných látek pro jeho zdraví a vývoj: složení konkrétního produktu studujeme společně s odborníkem.

Lymfedém po mastektomii: konzervativní terapie a prevence

Chlorella s probiotiky: Přirozená podpora zdraví

Stresová inkontinence moči u dětí: příčiny, léčba

Stresová inkontinence moči u dětí: možné příčiny. Co dělat, když se u dítěte objeví stresová inkontinence moči?

READ
Je možné nechat brambory na zimu v zemi?

Sprej s azelastinem: lék v boji proti alergiím

Trápí vás sezónní alergie a nic jiného nepomáhá? Odborníci MedAboutMe podrobně popisují nejnovější sprej k léčbě alergií u dětí a dospělých

Pojďme analyzovat výhody a poškození sladkých brambor pro zdraví

Vážení čtenáři, vítám vás na stránce U mě doma!

Sladký brambor, také známý jako batát, je ovoce, které je člověku známé po tisíce let. Nenechte se však zmást jeho druhým názvem: nesouvisí s naším obyčejným bramborem.

Postupně si tato exotická hlíza v naší zemi získává na popularitě, a proto si myslím, že nebude zbytečné zjistit, jaké jsou výhody a škody sladkých brambor, v jaké formě je lepší ji používat a pro koho to může být škodlivý.

Co je to?

Sladký brambor je poměrně zajímavá hlíza. Má různé odrůdy, které se od sebe liší nejen barvou, ale i chutí.

Za nejoblíbenější typ je tedy považována jasně oranžová kořenová plodina, která svou chutí připomíná spíše známou dýni.

Také batáty mohou být bílé, fialové nebo dokonce červené.

Zpočátku tato zelenina rostla v Peru a Kolumbii, ale postupně se stala populární v celé Jižní Americe, odkud se po objevení kontinentu dostala do Evropy.

Ne nadarmo staří indiáni z Jižní Ameriky uctívali sladké brambory a přikládali mu velký význam. Moderní vědci také dospěli k závěru, že tato rostlina je velmi užitečná.

Kupodivu, ale batát je vinná réva, jejíž kořeny tvoří jedlé hlízy.

Nyní se pěstuje především v Číně, Indonésii a Indii.

Složení a nutriční hodnota

Batáty mají mimořádně bohaté a léčivé složení. Obsahuje následující prvky a vitamíny:

  • vápník – posiluje kostní tkáň a svaly;
  • draslík – pomáhá snižovat otoky a normalizuje činnost srdce;
  • fosfor – zlepšuje fungování mozku;
  • škrob – stimuluje střeva, normalizuje trávení;
  • kyselina listová – posiluje vlasy a podporuje tvorbu nových zdravých buněk;
  • vitamín C – zvyšuje odolnost vůči nemocem;
  • vitamín A – zlepšuje metabolismus a urychluje syntézu bílkovin v těle;
  • Vitamíny B – normalizují hladinu cukru v krvi a pomáhají odolávat stresu.

Zajímavý fakt: jeden sladký brambor obsahuje denní potřebu vitamínu C pro dospělého.

100 gramů této zeleniny obsahuje 60 kcal, 14 gramů sacharidů a téměř žádný tuk. Proto je mezi dietáři tak oblíbený.

Druhy sladkých brambor

Moderní sladké brambory mají mnoho odrůd. V zásadě se dělí na:

Nejoblíbenější odrůdy jsou dnes:

Podle statistik je nejoblíbenější odrůda sladkých brambor v Severní Americe s oranžovou dužinou. A v Asii naopak preferují fialovou.

Na chuť může toto ovoce připomínat nejen dýni, ale i kaštan, cuketu nebo dokonce banán.

READ
M se živí housenka můry březové?

Je známo, že ze sladkých brambor se vyrábí mouka, alkohol a cukr.

Zajímavý fakt: jedlé jsou nejen hlízy rostliny, ale i její listy a stonky. Lze je uvařit a přidat do salátů nebo jiné zeleniny. Semena sladkých brambor jsou dobrou náhražkou kávy.

Užitečné vlastnosti

Navrhuji se podrobněji zabývat tím, co je užitečné sladké brambory:

  • posiluje stěny cév a zlepšuje fungování kardiovaskulárního systému;
  • pomáhá normalizovat vysoký krevní tlak;
  • obsahuje mnoho antioxidantů, což znamená, že odstraňuje škodlivé toxiny z těla;
  • díky vysokému obsahu vlákniny přispívá k rychlejšímu nasycení a také se čistí střeva;
  • batáty navíc dobře zasytí, a proto člověk vydrží déle sytý, méně jí a může rychleji zhubnout;
  • Draslík napomáhá činnosti mozku a přispívá k dobrému fungování nervového systému;
  • snižuje riziko deprese a nespavosti;
  • má dobrý vliv na práci žaludku, snižuje pravděpodobnost vředů nebo gastritidy;
  • vitamín A pomáhá udržovat pokožku mladou;
  • batáty mají nízký glykemický index, takže je lze zařadit do jídelníčku těch, kteří mají diagnostikovanou cukrovku;
  • předpokládá se, že sladké brambory urychlují srážení krve, proto se doporučuje používat je k rychlému hojení ran;
  • pomáhá při prevenci artritidy;
  • normalizuje hormonální hladinu, a proto je užitečný pro ženy v období menopauzy.

Zajímavý fakt! Sladké brambory jsou považovány za užitečné zejména pro ty, kteří hodně kouří. Vyrovnává nedostatek vitaminu A, a tím snižuje riziko nádorů v plicích. Zelenina je přitom užitečná nejen pro samotné kuřáky, ale i pro ty, kteří s ní žijí a chtě nechtě inhalují cigaretový kouř.

Pokud sladké brambory konzumujete pár hodin před sportovním tréninkem, zvýší vaši vytrvalost a také pomohou předcházet bolestem svalů po cvičení.

Sladké brambory mají léčivé vlastnosti

Sladké brambory jsou také užitečné pro posílení imunity a zlepšení zraku.

Abyste mohli porovnat léčivé vlastnosti obyčejných brambor a batátů, doporučuji vám přečíst si článek na našem webu.

S diabetem mellitus

Sladké brambory mohou jíst i lidé s cukrovkou. Aby kořenová plodina zůstala zdravá a nepoškodila tělo, je důležité dodržovat normu a jíst vařenou nebo pečenou zeleninu.

Důležité! Nejezte sladké brambory bez předchozí konzultace s lékařem. Navzdory všem pozitivním vlastnostem produktu můžete mít jeho individuální nesnášenlivost.

S pankreatitidou a gastritidou

Sladké brambory jsou schopny normalizovat práci gastrointestinálního traktu. Pokud to vašemu lékaři nevadí, pak jej lze použít nejen při remisi pankreatitidy a gastritidy. Zelenina pomáhá zmírnit nepohodlí během těchto onemocnění.

Škody a kontraindikace

Lékaři nedoporučují jíst sladké brambory v následujících případech:

  • s divertikulitidou;
  • s ulcerózní kolitidou;
  • ti, kteří trpí urolitiázou ledvin a žlučníku.

Během těhotenství a kojení

Sladké brambory se v těhotenství nedoporučují. Lékaři zjistili, že může vést k rozvoji onemocnění plodu a dokonce ke smrti.

READ
Je možné zalévat maliny, když dozrávají?

Při krmení kojence mlékem by se také neměly jíst sladké brambory, protože na ně může dítě zaznamenat alergickou reakci.

Můžete se také dozvědět o výhodách a škodách tohoto ovoce sledováním tohoto videa:

Jak nejlépe vařit

Způsoby přípravy sladkých brambor jsou stejně rozmanité jako samotná zelenina. Může se jíst syrové, vařené, smažené nebo pečené v troubě. Toto ovoce se stává základem nejen příloh či polévek, ale vyrábí se z něj také cereálie, saláty a dokonce i koktejly.

Jak nejlépe vařit sladké brambory pro zachování užitečných vlastností

Sladké brambory se snadno vyrábějí. I když jste nikdy nevařili a máte jen batáty z jedlého domu, hlady nezůstanete. I syrový batát je hotový pokrm: stačí ho umýt, oloupat a můžete jíst!

Pokud rádi vaříte a nevadí vám chvíli stát u sporáku, pak si za 15-20 minut připravíte chutné a zdravé pyré ze sladkých brambor.

Návrhy na toto jídlo:

  1. Oloupejte slupku ze zeleniny stejným způsobem, jako byste normálně loupali brambory.
  2. Nakrájejte ho na malé kousky.
  3. Vložíme do hrnce, podlijeme vodou a vaříme 20 minut.
  4. Když jsou batáty hotové, slijte vodu a rozdrťte je ponorným mixérem.

Tato zelenina je sama o sobě nasládlá, takže nemůžete přidat koření ani sůl. Mimochodem, díky této chuti bramborová kaše děti určitě zaujme.

Na našich stránkách najdete také informace o tom, co se dá vařit a jak brambory skladovat.

Smažené sladké brambory

Sladké brambory lze nejen vařit, ale také smažit. Tento způsob vaření je také velmi jednoduchý – neliší se od toho, jak obvykle smažíme brambory.

Další výhodou sladkých brambor je, že jejich vaření zabere méně času než tradiční brambory.

Smaženou zeleninu doporučuji zkombinovat s kari, pepřem nebo citronovou a pomerančovou kůrou, což vašemu pokrmu dodá nevšední svěží chuť.

Yam v uniformě

Recept, který osloví každého, je pečený batát.

Plody stačí důkladně omýt, aniž bychom je oloupali, zabalit do alobalu a vložit na 200 minut do trouby vyhřáté na 20 stupňů.

Ušetříte tak mnoho užitečných látek, které jsou obsaženy nejen v dužině, ale i ve slupce hlíz.

O dalších zajímavých receptech z batátů se dozvíte v našem samostatném článku.

Závěr

Sladký brambor si pro své léčivé vlastnosti bezesporu zaslouží pozornost. Jsem si jist, že pokrmy z této exotické zeleniny zaujmou nejen své právoplatné místo ve vašem jídelníčku, ale prospějí i vašemu zdraví.

Podělte se s námi v komentářích, už jste batáty vyzkoušeli? A pokud ano, líbilo se vám to?

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: