Je možné zvýšit výšku růstovým hormonem?

Je známo, že jednou z charakteristik fyzického vývoje dětí a dospívajících je růst. “Je možné nějak ovlivnit růst?” ptají se často starostliví rodiče. Tato a další otázky jsou zodpovězeny Elena LOBYKINA, doktor lékařských věd, profesor, dietolog, Novokuzněcké centrum lékařské prevence:

– Abych odpověděl na tuto otázku, dovolte mi, abych vám trochu připomněl, jak dochází k růstu. V průběhu života dítěte až do okamžiku dosažení konečného růstu dochází ke střídání období zrychleného a pomalého růstu. Tvorba kostí končí v průměru ve věku 25 let. Do tohoto věku dochází k tvorbě tzv. „vrcholové kostní hmoty“, kdy se zrychluje lineární růst, dochází k intenzivnímu nárůstu kostní hmoty a ke zvětšení velikosti kosti. Existují tři období největšího růstového spurtu: první rok života (výška se při narození zvyšuje o 50 % délky těla); 5-6 let a 13-15 let (pubertální růstový spurt). Na růstových procesech se podílejí téměř všechny hormony, zejména hypofýza, štítná žláza a pohlavní žlázy (zejména v období puberty). V tomto ohledu je při zpomalení růstu nutné vyloučit onemocnění těchto endokrinních orgánů.

– Jaké faktory přispívají ke zpomalení růstu dítěte?

– Růst je ovlivněn dědičností, konstitučními rysy a přítomností nemocí. Nedostatek růstového hormonu je vzácný, ale konstituční rysy růstu jsou častější (zejména u chlapců). Děti malých rodičů s tzv. „rodinným opožděným dospíváním“ špatně rostou. Zpomalení růstu a pubertu lze pozorovat jak při prudkém deficitu tělesné hmotnosti v důsledku nedostatku kalorií nebo nevyvážené výživy (mentální anorexie, snaha zhubnout na nízkokalorické dietě), tak při obezitě u adolescentů. Hlavním vodítkem, kterému je třeba věnovat pozornost při vyloučení hormonálního problému retardace růstu (nedostatek růstového hormonu), je nedostatečná dynamika růstu dítěte v průběhu roku.

Může výživa ovlivnit růst dítěte?

– Ano možná. Pro udržení koncentrace a rytmu sekrece růstového hormonu je nezbytná kompletní a vyvážená strava (dostatečné množství a správné vyvážení nejen bílkovin, tuků a sacharidů, ale i vitamínů a minerálů). To je poměrně častá příčina zakrnění u dětí.

V prvních letech života může dojít k retardaci růstu v důsledku podvýživy, zhoršené střevní absorpce. Pokud dítě od raného dětství zaostává za svými vrstevníky a důvod zaostávání není jasný, je nutné u dítěte vyloučit latentní průběh celiakie, onemocnění provázené nesnášenlivostí lepku (gluten) – bílkoviny nacházející se v pšenice a některé další obiloviny. Střevní dysfunkce vede k rozvoji vstřebávání základních živin.

READ
Jak správně uspořádat výsadbu ve skleníku?

– Jak přirozeně, pomocí výživy, zvýšit sekreci růstového hormonu?

— Bylo prokázáno, že protein-energetická podvýživa, nutriční nedostatek vitamínů (A, D) a minerálů (vápník, železo, jód, zinek atd.) vedou k poruchám růstu. Protein je nezbytný pro správnou tvorbu kostní a chrupavkové tkáně a také pro tvorbu hormonů regulujících růst, včetně samotného růstového hormonu. V souladu s tím může nedostatek bílkovin v potravinách přímo ovlivnit zpomalení růstu. Nedostatek kompletních bílkovin navíc narušuje vstřebávání vitamínů a minerálů z potravy. Nedostatek bílkovin se u dětí může projevit úbytkem svalové hmoty (včetně tělesné hmotnosti) a bolestí svalů, lineární deformací kostí, změnami na kůži (změna barvy, suchá šupinatá kůže, vředy a rány, které se dlouho nehojí ).

Jak vitamín D ovlivňuje růst?

– Vitamin D reguluje metabolismus kostí regulací fosforu a vápníku a zvyšuje vstřebávání vápníku ve střevě, čímž zabraňuje rozvoji křivice a osteoporózy. Potravinové zdroje jsou živočišná játra, vaječný žloutek, mléko, máslo, zakysaná smetana, kaviár. Prevence nedostatku vitaminu D lze dosáhnout zvýšenou expozicí slunečnímu záření, konzumací potravin bohatých na vitamin D a každodenním užíváním vitaminu D. Přijali jsme aktivní předpis vitaminu D dětem do 1-2 let k prevenci křivice, dále vitamin D je „zapomenuto“ zejména v období dospívání. Zatím je u nás u všech skupin obyvatelstva deficit vitaminu D různého stupně, což vyžaduje při odstraňování deficitu napojení léčebných dávek, a to ne v kurzovém režimu, ale pro dlouhodobější užívání. .

Je možné se vitamínem D předávkovat?

– Můžete se předávkovat, pokud bez krevního testu například předepíšete malému dítěti vysoké terapeutické dávky vitaminu D pro dospělé. V reálné praxi je těžké se předávkovat u dětí a dospívajících, pokud nebudete užívat měsíc lahvičky vitamínových kapek týdně. To jsou extrémy. Vitamin D je příliš nedostatečný ve stravě všech Rusů, včetně dětí a dospívajících. Proto jsou výše uvedené dávky minimálními profylaktickými dávkami. Naopak častěji by měla vyvstávat otázka: „Je tato dávka dostatečná pro mé dítě?

— Co dalšího pomůže „dohnat“ růst?

– Pro tvorbu růstového hormonu je potřeba zinek, který stimuluje tvorbu a mineralizaci kostní tkáně, podílí se na tvorbě enzymů regulujících růst a metabolismus bílkovin. Asi 30 % veškerého zinku v těle se nachází v kostech. Hlavním zdrojem zinku jsou masné výrobky. Kromě toho mezi potraviny bohaté na zinek patří dýně, cuketová semínka, krabí maso a arašídy.

READ
Které plemeno kuřat snáší největší vejce?

Západní Sibiř bohužel patří k oblastem s nedostatkem nejen jódu, ale i železa. Uvádí se, že latentní (skrytý) nedostatek železa se může objevit u 50 – 60 % dospívajících. Je logické se domnívat, že výživa a dýchání jakékoli buňky, zvláště rostoucí jako kost, bude potřebovat dobré doplňky železa. Kromě toho hypoxie, která se vyvine s nedostatkem železa, také ovlivní syntézu růstového hormonu.

Řídí lineární růst (zejména v prvních letech života dítěte) a hormony štítné žlázy, k jejichž tvorbě je zapotřebí jód a živočišné bílkoviny. Připomínám, že ideální kombinací toho je mořská ryba a mořská kapusta. Mnohem méně jódu se nachází v naší tradiční stravě („bez ryb“). Nezapomeňte na každou příležitost zařadit do jídelníčku potraviny obohacené jódem (například sůl a chléb). Všechno v těle je velmi propojené.

Rychlost růstu dítěte a dospívajícího tedy může zlepšit pouze každodenní pestrý, ne stejný druh potravy, se zahrnutím všech skupin potravin.

– Jaké další faktory kromě výživy mohou ovlivnit růst?

– Pro normální růst dítěte je také důležitá: kvalita a délka spánku. Prodlužující se doba spánku zvyšuje sekreci růstového hormonu. Teenageři během tohoto období je žádoucí spát 8-10 hodin. Kromě spánku pravidelné fyzické aerobní cvičení: plavání, gymnastika (horizontální tyč), atletika. Anaerobní cvičení (maratony, vzpírání) může vést ke zpoždění tempa a nakonec k dosažení malého konečného růstu.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: