Jaký je rozdíl mezi nedostatkem vitamínů a hypovitaminózou?

Neustálé nachlazení, olupování a svědění kůže – to rádi připisují nedostatku vitamínů. Tradičně se rozlišují dvě formy takového nedostatku – nedostatek vitamínů a hypovitaminóza, přičemž se mezi ně často klade rovnítko. Proč je špatné nahrazovat tyto pojmy a také to, co vlastně vysvětluje stavy, které jsou mylně považovány za nedostatek vitamínů, říká Kuprum.

Co je nedostatek vitamínů a hypovitaminóza?

Nejvýraznější rozdíl mezi slovy spočívá v předponách vypůjčených z latinského jazyka: „a-“ znamená úplnou absenci něčeho a „hypo-“ znamená snížení vzhledem k normě. Zde vznikají různé významy těchto pojmů.

Beriberi je vážný nedostatek jednoho nebo více vitamínů. Vzniká, pokud člověk potřebné vitamíny z potravy nepřijímá vůbec nebo je přijímá v malém množství. Další příčinou nedostatku vitamínů mohou být stavy, kdy tělo není schopno vstřebávat vitamíny z potravy – například v důsledku onemocnění trávicího systému.

Různé nedostatky vitamínů zahrnují nemoci, jako jsou:

  • Pellagra je nedostatek niacinu nebo kyseliny nikotinové. Pellagra je často nazývána nemocí tří D – průjem, dermatitida a demence. Tento stav je velmi nebezpečný a bez léčby může skončit smrtí.
  • Beriberi je nedostatek thiaminu nebo vitamínu B1. Tento nedostatek vitaminu se projevuje řadou neurologických poruch, včetně paralýzy (častěji u dospělých), srdečního selhání (častěji u dětí) a dalších závažných příznaků.
  • Kurděje jsou nedostatkem vitaminu C. Během Velkých zeměpisných objevů se staly známými jako nemoc námořníků: při dlouhých plavbách jim otékaly končetiny, krvácely dásně a pociťovali také silnou únavu. A to vše proto, že strava během dlouhé plavby neměla dostatek zeleniny a ovoce.

V moderním světě se nedostatek vitamínů pelagra, beri-beri, kurděje a dalších vitamínů vyskytuje poměrně zřídka. Ohrožují především obyvatele zemí, které nemají přístup k masu nebo čerstvé zelenině a ovoci. Někdy se nedostatek vitaminu může objevit u pacientů trpících závislostí na alkoholu a některými dalšími nemocemi.

Hypovitaminóza – jiná situace nastává příjem vitamínů do těla, ale v menším množství, než je nutné.

Často je to způsobeno sezónním nedostatkem některých potravin – například v zimě může být obtížné sehnat čerstvé ovoce a zeleninu, a proto se jejich spotřeba snižuje. Navíc určitá období života, jako je rané dětství nebo těhotenství, mohou způsobit zvýšenou potřebu vitamínů a obvyklá strava je ne vždy dokáže uspokojit.

Existuje nedostatek vitamínů a hypovitaminóza v mezinárodní klasifikaci nemocí?

V Mezinárodní klasifikaci nemocí, 10. revize (MKN-10) se pojmy „avitaminóza“ a „hypovitaminóza“ prakticky nevyskytují. Místo toho se používá koncept nedostatku určitého vitaminu.

READ
Jaké odstíny granátu jsou považovány za nejdražší?

Tato diagnóza je často stanovena na základě laboratorních testů, jako je hladina vitamínů v krvi nebo moči. V případě pelagry a kurděje jsou příznaky obvykle tak živé a charakteristické, že diagnóza může být založena pouze na stížnostech člověka a údajích o jeho stravě. Někdy lékaři jako diagnostickou metodu používají zkušební léčbu vitaminem, jehož nedostatek je podezřelý – při správném předpokladu se stav pacienta začne dramaticky zlepšovat.

Jaké příznaky jsou spojeny s nedostatkem vitamínů a co je obvykle způsobuje?

Takže v MKN-10 byl termín „vitaminóza“ prakticky opuštěn a v moderním světě je tato diagnóza velmi vzácná. A přesto často první myšlenkou, která se nám v hlavě vynoří, když si všimneme lámavosti nehtů nebo zvýšené únavy, je „To je nedostatek vitamínů!“ Pojďme se kriticky podívat na stavy, kvůli kterým lidé pochybují, že berou dostatek vitamínů.

Chronická únava – pravděpodobně nejoblíbenější důvod pro nákup vitamínových doplňků stravy (potravinových doplňků), zejména s vitaminem C. Zdá se, že energii dodává šumivá tableta, která se rozpustí ve sklenici vody. Euforie z prvních dnů užívání však může velmi brzy vystřídat zklamání, protože vitamíny vám sílu pravděpodobně nezvýší.

Příčiny neustálé únavy nemají nejčastěji nic společného s nedostatkem vitamínů. Nedostatek energie obvykle signalizuje problémy v duševní sféře – deprese, úzkosti, chronický stres v práci nebo ve škole. V ostatních případech je únava způsobena nedostatkem železa nebo špatně fungující štítnou žlázou.

Někdy nelze příčinu dlouhého období únavy vůbec najít – říká se tomu chronický únavový syndrom neboli myalgická encefalomyelitida. Tento syndrom je náchylnější k mladým ženám, které mají současně další komplexní zdravotní problémy, jako je fibromyalgie nebo syndrom posturální ortostatické tachykardie.

Časté nachlazení také naznačují myšlenku nedostatku vitamínů. V tomto případě všichni, od přátel po lékaře, doporučují přehodnotit vaši stravu, aby byla pestřejší a obohacená – je skutečně těžké s touto radou nesouhlasit. Nedostatek vitaminu D navíc ve skutečnosti zvyšuje riziko některých infekčních onemocnění, včetně akutních respiračních virových infekcí.

Nedostatek některých vitamínů se nemusí vždy klinicky projevit, zejména pokud jde o počáteční fázi hypovitaminózy. Když se projeví příznaky, které naznačují pravděpodobnost rozvoje nedostatku vitamínů, zpravidla si kupujeme vitamínový komplex a s pocitem plnění naší povinnosti vůči našemu tělu na tento problém zapomeneme. Děláme správnou věc? Proč je nedostatek vitamínů nebezpečný? A jak problém hypovitaminózy vyřešit? Mluvili jsme o tom s gastroenterologem Ph.D. Elena Gennadievna Kovaleva.

Foto autor.jpg

Pacienti často nazývají nedostatek jakýchkoli vitamínů vitaminovým deficitem. Je to správně? Pojďme zjistit, jak se nedostatek vitamínů liší od hypovitaminózy, a uveďme hlavní příčiny těchto stavů.

READ
Jak doma uchovat chléb déle?

E.G.K. Hypovitaminózou neboli nedostatkem vitamínů rozumíme nedostatek jednoho vitamínu nebo celé skupiny v těle. Jedná se o závažné onemocnění, které může vést k vážným poruchám fungování těla. Ve vyspělých zemích je hypovitaminóza v posledních letech celkem mírná, tedy s minimálními příznaky. Bez včasné léčby se však tento stav může rozvinout v nedostatek vitamínů – úplný nedostatek některých vitamínů, což může vést k invaliditě a někdy i smrti pacienta.

Snad nejčastějšími příčinami nedostatku vitamínů jsou eliminační diety u mladých lidí (záměrné omezení nebo vyloučení jakýchkoli potravin z jídelníčku), zvýšená potřeba vitamínů při určitých stavech (například v těhotenství, užívání antikonvulziv) a různá onemocnění trávicího traktu spojená s zhoršená propustnost sliznice (malabsorpční syndrom, atrofická gastritida atd.).

Avitaminóza je úplná (úplná) absence jednoho nebo druhého vitamínu v těle, která je důsledkem dlouhodobé podvýživy nebo v důsledku patologie vstřebávání vitamínů ve střevech, zhoršeného transportu vitamínů do orgánů a tkání.

Je těžké říci, proč mnoho lidí nahrazuje pojem „hypovitaminóza“ (nedostatek vitamínů) pojmem „vitaminóza“ (nedostatek vitamínu). Možná se jim hypovitaminóza nezdá příliš přesvědčivá a raději říkají „vitaminóza“. Rozdíl mezi těmito dvěma pojmy je ale významný. Dovolte mi uvést několik příkladů.

Nedostatek vitaminu C (kyseliny askorbové) v těle způsobuje kurděje, závažné onemocnění, při kterém je narušena tvorba kolagenu a v důsledku toho vznikají léze pojivové tkáně. Cévy trpí (objeví se krvácivá vyrážka, krvácení dásní), slábne fixace zubů v důlcích (začnou vypadávat zuby), zhoršuje se uchycení okostice ke kostem (vznikají bolesti kloubů). Námořníci z dob Kryštofa Kolumba a obyvatelé obleženého Leningradu trpěli kurdějemi, přívrženci dlouhodobého půstu jsou vystaveni vysokému riziku rozvoje této nemoci. Střední nedostatek vitamínu C nemá žádné charakteristické příznaky a jako mnoho jiných nedostatků vitamínů se projevuje slabostí, zvýšenou únavou a chronickou únavou. Se zhoršujícím se deficitem může docházet k uvolnění a zvýšené krvácivosti dásní, mikrohemoragií na kůži apod.

Nedostatek vitaminu B1 (thiamin) vede k rozvoji onemocnění beriberi neboli polyneuritidy. Kdysi v Asii postihla tato nemoc bohaté občany, aniž by postihla chudé. Jde o to, že bohatí raději jedli loupanou rýži, která thiamin neobsahuje, zatímco chudí měli dostatek thiaminu z rýžových slupek. Polyneuritida dnes ohrožuje pouze chronické alkoholiky, kteří mají problémy se vstřebáváním tohoto vitamínu. Nedostatek vitaminu B1 se kromě slabosti a únavy může projevit například nevolností, křečemi lýtkových svalů, sklonem k zácpě, paresteziemi nohou.

Nedostatek jakéhokoli vitamínu je nebezpečný, protože tělo narušuje metabolické procesy a chemické reakce, na kterých se ten či onen vitamín podílí. Například při nedostatku vitaminu B12 vzniká nedostatek železa a následně anémie. K léčbě takové anémie je zbytečné užívat doplňky železa – tělo ho nebude schopno vstřebat. U vitaminu K je to obdobné – jeho nedostatek vede k poruchám srážlivosti krve, riziku těžkého krvácení, přičemž specifická opatření pro léčbu krevních chorob budou jistě neúčinná.

READ
Kdy je nejlepší zasadit rajčata v roce 2023?

Je pravda, že k nedostatku vitamínů dochází nejčastěji koncem zimy – začátkem jara?

E.G.K. Většinu vitamínů v těle nelze uložit pro budoucí použití; například když na podzim sníte „tunu“ jablek, do jara stejně nebudete mít dostatek vitamínu C. Vitamíny rozpustné ve vodě (skupina B a vitamín C), pokud se do těla dostávají nadměrně, jsou vylučovány močí. Složitější situace je u vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E, K) – hromadí se v játrech a tukové tkáni. Pokud se jich nahromadí příliš mnoho, vzniká další nepříjemný a někdy až nebezpečný stav – hypervitaminóza.

Na jaře je množství vitamínů vstupujících do těla menší než v létě a na podzim. V procesu tisíciletého vývoje se však vyvinuly cyklické biorytmy a potřeba vitamínů v období zima-jaro klesá. A i když člověk nehybernuje, intenzita životních procesů se zpomaluje a potřeba živin klesá. Svědčí o tom přibývání na váze přes zimu. Do léta naopak vše ožije, zaktivizuje se a váš metabolismus také. Jedním z důkazů je aktivní růstový spurt u dětí a dospívajících během letních prázdnin.

Nemyslete si, že v zimě je jediným zdrojem vitamínů exotické ovoce. Jablka, mrkev, řepa, zelí, křen, cibule, česnek jsou zásobárnou vitamínů. Navíc vstřebávání živin z „vlastní“, místní zeleniny a ovoce je mnohem efektivnější než ze „zámořských“! Faktem je, že náš enzymatický systém, vyvíjející se po staletí, je přizpůsoben právě této výživě. Mimochodem, alergické reakce na místní ovoce a zeleninu se vyskytují méně často. Nezbytným zdrojem vitamínu C je kysané zelí. Je známo, že při tepelné úpravě se kyselina askorbová ničí a při nakládání zelí vzniká speciální izoforma vitamínu C (je jich celkem 6), která se při vaření nebo dušení mění v užitečnou formu tohoto vitamínu, která snadno se vstřebává.

Nejobtížnější je „získat“ vitamín D v zimě, protože jeho syntéza je primárně spojena s vystavením pokožky slunečnímu záření, takže můžete pozorovat sezónní (jarní) nedostatek vitamínu D. Tělo se však vyvinulo tak, aby jeho přítomnost s cílem bezpečně přežít zimu bez nedostatku vitamínů. Kromě toho se naše tělo naučilo extrahovat tento provitamin z vajec, mléčných výrobků a některých druhů ryb. Vitamin D je pro organismus natolik důležitý a významný, že mu lékaři věnují mimořádnou pozornost (např. kromě samostatného kódu v klasifikaci nemocí existuje samostatný oddíl klinických doporučení pro diagnostiku obsahu tohoto vitaminu v tzv. těla, popis rizik nedostatku a nadbytku tohoto vitaminu v potravě, léčba hypo- a hypervitaminózy vitaminu D). Tento vitamín je zodpovědný za regulaci metabolismu vápníku a fosforu, zajišťuje nervosvalové vedení, fungování imunitního systému a dělení buněk, ovlivňuje hustotu a pevnost kostní tkáně, svalů, nepřímo na žlázy s vnitřní sekrecí, zajišťuje nervosvalové vedení, fungování imunitního systému a dělení buněk. Některé vědecké práce navíc obsahují zmínky o vlivu tohoto vitaminu přímo na geny – předpokládá se, že vitamin D reguluje velké množství genů kódujících proteiny, které se podílejí na proliferaci, diferenciaci a apoptóze. Dlouhodobý nedostatek vitaminu D vede k myopatii, nejisté chůzi, potížím s udržením rovnováhy a v důsledku toho k riziku pádů a zlomenin.

READ
Co je výhodné pěstovat v interiéru?

Které vitamíny mají nejčastěji nedostatek a u koho?

E.G.K. V roce 2008 představili odborníci z Vědeckého centra zdraví Ruské akademie lékařských věd v Moskvě data z průzkumu pediatrů na téma hypovitaminózy u dětí. Lékaři byli dotázáni, jak často vidí děti s hypovitaminózou a jakým typem nedostatku. Průzkumu se zúčastnilo 250 pediatrů z různých regionů Ruska. Ukázalo se, že ani jeden lékař se ve své praxi nikdy nesetkal s dětmi s příznaky nedostatku vitamínů. Mimochodem s hypervitaminózou se nikdo z pediatrů také nesetkal. Pouze 5 % lékařů uvedlo, že k nim děti přišly s příznaky hypovitaminózy a většinou se mluvilo o vitaminu D. Naprostá většina hypovitaminóz v moderních životních podmínkách je mírná a probíhá bez výraznějších klinických příznaků, a proto lékaři takové příznaky odhalí. malé procento. Myslím, že hypovitaminóza by byla diagnostikována častěji, kdyby se pravidelněji prováděly testy na stanovení hladiny vitamínů.

Skupinou lidí, kteří často trpí hypovitaminózou, jsou starší lidé. Navíc nejčastější nedostatek vitamínů B1, B6, B12, C.

Zvláště bych chtěl vyzdvihnout pacienty s onemocněním trávicího traktu. U nich je stanovení některých vitamínů zařazeno do seznamu povinných testů. Nedostatek vitamínů u pacientů s gastrointestinálními chorobami je primárně spojen s malabsorpcí. Jak víte, hlavním zdrojem vitamínů je jídlo. Aby se vitamíny v něm obsažené staly tělu dostupnými, musí se do krve dostat z potravy. Právě s tímto úkolem se musí gastrointestinální trakt vyrovnat. Při různých onemocněních žaludku a střev však tento mechanismus selhává a vitamíny se nemohou dostat z potravy do krve, nemohou se ve střevech vstřebat. Nedostatek vitamínů může být způsoben jak onemocněními sliznice trávicího traktu (gastritida, kolitida), tak poruchami složení trávicích enzymů (např. u chronické pankreatitidy), díky nimž se potrava nepřeměňuje do vstřebatelné formy. Orgány trávicího traktu se navíc podílejí na chemické přeměně vitamínů na tělu nejpřínosnější formy (např. přeměna vitamínu D v játrech na 25(OH) D (kalcidiol), tzv. produkce vitaminu K a B7 normální střevní mikroflórou), u dysbakteriózy nebo onemocnění jater je možná hypovitaminóza vitaminů K a D.

Proč je „módní“ vitamín D některými nazýván vitamínem a jinými hormonem? co to vlastně je?

E.G.K. Bylo prokázáno, že vitamin D působí jako hormon – byly v něm nalezeny specifické receptory umožňující zlepšit fungování biologických reakcí v těle. Do těla se dostává v neaktivní formě (jako vitamín) a teprve po dvoustupňovém metabolismu se přemění na aktivní hormonální formu. Z tohoto důvodu se běžně nazývá prohormon nebo vitamín podobný hormonům.

READ
Co se stane, když nebudou žížaly?

Jaké příznaky mohou naznačovat nedostatek některých vitamínů?

E.G.K. Neexistují žádné specifické příznaky charakteristické pro konkrétní hypovitaminózu, pokud mluvíme o středním nedostatku vitamínu. U všech typů středního nedostatku vitamínů je pozorována zvýšená únava, ospalost, podrážděnost a snížená chuť k jídlu.

Klinický obraz nedostatku se rozvíjí až při silném nedostatku určitého vitaminu. Například u hypovitaminózy A se objevují vady barvocitu, šeroslepost, hyperkeratóza, lámavost a nadměrné vypadávání vlasů. Na nehtech můžete vidět bělavé rýhy a vyvýšeniny a kolem úst jsou světlé a jasně ohraničené skvrny.

Hypovitaminóza B1, neboli onemocnění beriberi, existuje ve dvou formách: suché a edematózní. První forma je charakterizována zánětem nervů a suchou kůží, poruchou citlivosti dolních končetin na nízké a vysoké teploty, bolestivými podněty; křeče lýtkových svalů. U edematózní formy lze pozorovat dušnost, tachykardii a výrazné otoky nejprve nad kotníky, poté se šíří nahoru do nohou a stehen; později se připojuje ascites.

Nedostatek vitaminu D v pokročilé formě se u dětí klinicky projevuje křivicí, u dospělých osteoporózou, osteomalacií, svalovou slabostí, imunodeficiencí, cévními chorobami a poruchami reprodukce.

Je nutné brát vitamíny profylakticky nebo je lepší se nechat vyšetřit?

E.G.K. Nekontrolovaný příjem vitaminových komplexů může vést nejen k hypervitaminóze, ale také k alergizaci těla, kdy dojde k reakci přecitlivělosti na „neškodné“ ovoce obsahující vitamíny. Proto je samozřejmě před užíváním jakýchkoli vitamínových komplexů, vitamínů a doplňků stravy nutné nejprve provést testy, abychom se ujistili, zda hypovitaminóza skutečně vzniká.

Kromě toho, když čelíte klinickým projevům hypovitaminózy, měli byste si uvědomit, že pouze odborník může přesně určit, který nedostatek vitaminu se vyvinul, a předepsat vhodnou léčbu.

Diagnostika spočívá ve správném posouzení klinického obrazu, laboratorním stanovení kvantitativního obsahu vitamínů v krvi, vlasech, nehtech a moči.

Léčba spočívá v zavedení dostatečného množství chybějících vitamínů do stravy nebo jejich předepsání ve formě tablet nebo injekcí, kdy se okamžitě dostanou do krevního oběhu a obcházejí gastrointestinální trakt.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: