Jaké ovoce je dobré pro těhotnou ženu?

Ještě před dvěma generacemi si mnoho žen bylo jisto, že v těhotenství potřebují „jíst za dva“ a sama chytrá příroda se postará o to, aby tělo nastávající maminky samo vybrané z jídla dostalo to, co potřebovalo, v potřebném množství. Výsledek tohoto přístupu většinou nelze považovat za úspěšný. Tělo matky a v něm vyvíjející se plod i nadále pociťovalo vlivem nevyvážené stravy nedostatek některých důležitých látek, přičemž se na bocích, bocích a vnitřních orgánech ukládaly zcela zbytečné tukové zásoby.

Moderní matky jsou často velmi informované o všech otázkách souvisejících s těhotenstvím. Někdy se však zastaralé koncepty stále projevují a ženy mohou přistupovat k otázkám výživy se zastaralými postoji. MedAboutMe hovoří o tom, jaký by měl být jídelníček těhotné ženy podle moderních vědeckých představ.

Navzdory správné výživě může nastávající matku obtěžovat nevolnost, dyspepsie a průjem. Těhotné ženy navíc nejsou imunní vůči otravám a virovým infekcím. Všechny uvedené příznaky a stavy vyžadují použití enterosorbentu a je důležité, aby byl enterosorbent bezpečný pro nenarozené dítě!

Diety a kalendář těhotenství: první trimestr

Přejídání i dietní omezení ze strachu z přibírání na váze škodí tělu matky i plodu. Jídla by mělo být tolik, kolik je nutné a dostatečné, a jídelníček by měl obsahovat potraviny, které dokážou tělu zajistit všechny potřeby.

A tyto potřeby jsou v průběhu porodu různé a závisí na délce těhotenství.

V prvním trimestru není absolutně nutné „jíst za dva“ zvyšováním počtu spotřebovaných kalorií. Embryo je v tomto období ještě velmi malinké a stačí, aby žena přijala až 2400 kcal denně. Výjimkou je situace, kdy k otěhotnění dojde během kojení předchozího dítěte, kdy je mezi porodem a novým těhotenstvím krátký interval, nebo pokud dítě nosí dospívající dívka, která si také musí vyvinout vlastní tělo.

Je však nutné dbát na správné složení potravy, protože během tohoto období se tvoří základy všech orgánů a systémů v plodu. Nadbytek nebo nedostatek látek k tomu nezbytných může vést k vývojovým vadám.

Například byste neměli užívat vitamíny, pokud vám to předepíše lékař. A nedostatek Omega-3 ve stravě nastávající matky může negativně ovlivnit tvorbu nervového systému plodu, zejména vizuálního analyzátoru. Nedostatek riboflavinu (vitamín B2) může vést ke vzniku rozštěpu tvrdého patra a nesprávnému vývoji končetin. Nedostatek vitaminu C může vést ke spontánnímu potratu. Pravděpodobnost závažných patologií se zvyšuje s nedostatkem jódu, zinku a kyseliny listové. Nedostatek i nadbytek této látky je pro vitamín A nebezpečný, proto je přísně zakázáno užívat jej bez doporučení lékaře.

READ
Který éterický olej neutralizuje zápach moči?

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

Důležité složky výživy ve druhém trimestru

Důležité složky výživy ve druhém trimestru

Nerovnováha v příjmu vitamínů a minerálů během 2. a 3. trimestru může způsobit poruchy ve vývoji trávicího, kardiovaskulárního a endokrinního systému plodu.

Po 20. týdnu se potřeby aktivně rostoucího plodu zvyšují. Hormony způsobují snížení tonusu hladkého svalstva. Snižuje se přitom nejen tonus dělohy, ale i svalstva střev – odtud stoupající sklon k zácpě. Pro správnou funkci střev je také potřeba zajistit správnou výživu s dostatkem vlákniny.

Zvětšení objemu dělohy také ovlivňuje fungování žaludku, což vede k říhání a pálení žáhy. Správný výběr produktů a pokrmů, snížení velikosti porcí pomáhá tento problém ve většině případů zvládnout.

Druhý trimestr je dobou aktivního vývoje systémů těla plodu a hlavním materiálem pro to jsou bílkoviny. Kromě toho by strava těhotné ženy neměla obsahovat pouze dostatek bílkovin: alespoň polovina by měla být živočišného původu. Na to je důležité dávat pozor zejména u těch matek, které v běžném životě dodržují vegetariánskou stravu.

V ideálním případě by strava těhotné ženy ve druhém trimestru měla obsahovat alespoň 100 g masa a ryb, vajec a mléčných výrobků, aby byla pokryta potřeba bílkovin. Rostlinné produkty nemohou poskytnout všechny potřebné látky. Ne nadarmo i přísné církevní půsty poskytovaly úlevu těhotným ženám.

Maso je také nutné k získání železa v nejdostupnější, hemové formě. Železo se obecně špatně vstřebává, zejména v nehemové formě, které se do těla dostává z rostlinné potravy. Hemové železo lze získat pouze z masa, ryb a vajec. Důležité také je, že doprovodné produkty mají malý vliv na účinnost vstřebávání hemového železa, což se o nehemové formě říci nedá. Nevhodná kombinace potravin může snížit procento vstřebaného železa na minimum. Granátová jablka a jablka nemohou nahradit kus masa nebo kuře.

Železo je nezbytné pro syntézu hemoglobinu, který je zodpovědný za transport kyslíku do tkání. Nedostatek tohoto základního prvku vede k rozvoji anémie, kterou trpí tělo matky i březí plod.

Nejdůležitější složkou výživy jsou sacharidy, nikoli cukr a fruktóza získávaná ze sladkostí, džemů, koláčů a průmyslových šťáv, ale těžko stravitelné sacharidy, jejichž zdrojem jsou obiloviny a z nich vyrobené obiloviny: pohanka, ovesné vločky, kukuřice a proso. Nedostatek těžko stravitelných sacharidů způsobuje zvýšení spotřeby bílkovin, což je nežádoucí.

Kromě toho obiloviny obsahují i ​​vlákninu nezbytnou pro normální funkci střev. Rostlinnou vlákninu můžete získat také z celého ovoce a zeleniny. Je lepší nezneužívat šťávy. I čerstvě připravené obsahují mnoho organických kyselin, které mohou podráždit žaludek a způsobit pálení žáhy a další potíže. V džusech je příliš mnoho cukru, což je zvláště nebezpečné, pokud je hladina glukózy v krvi těhotné ženy vysoká.

READ
V jaké vzdálenosti byste měli sázet okurky a rajčata ve skleníku?

Tuky jsou další důležitou součástí zdravé výživy během těhotenství. Nemělo by jich být příliš mnoho, ale tuků se nemůžete úplně vzdát. Je zdrojem nejen energie, ale také nejcennějších polynenasycených mastných kyselin (PUFA). Pro dietu v těhotenství je vhodná zelenina a máslo, středně tučný tvaroh, zakysaná smetana, středně tučné ryby, avokádo.

Před porodem: třetí trimestr

Před porodem: třetí trimestr

Když se těhotenský kalendář přesune do třetího trimestru, tělo matky zažívá větší stres kvůli výraznému zvětšení plodu a dělohy. Chcete-li kontrolovat svou tělesnou hmotnost, musíte pečlivě naplánovat svůj jídelníček, abyste získali vše, co potřebujete, aniž byste se přejídali. Nadváha je nežádoucí ze všech hledisek a navíc může zkomplikovat i porod.

Zůstává potřeba železa, živočišných bílkovin, vlákniny a dostatku tuků. V tomto období je ale lepší jíst v první polovině dne pokrmy z masa a ryb, na druhou si nechat lehčí mléčné a zeleninové pokrmy.

Ve třetím trimestru byste měli z jídelníčku vyloučit potraviny, které mohou způsobit alergickou reakci a snížit množství soli v potravinách.

Užitečné produkty

Užitečné produkty

  • Maso: telecí, hovězí, drůbež. Zdroj živočišných bílkovin a hemového železa.
  • Játra: kuřecí, krůtí, hovězí. Obsahuje železo, měď, vitamíny A a E, vitamíny B.
  • Ryby, moře a řeky, se středním obsahem tuku, vám umožní získat fosfor, jód a bílkoviny. Je ale velmi důležité vybrat si kvalitní ryby, nejlépe divoké. Ryby chované v klecích na rybích farmách obsahují mnoho škodlivých látek. Ale některé volně žijící ryby mohou být také nebezpečné kvůli vysokému obsahu těžkých kovů a rtuti. Nejnebezpečnější jsou chovaní lososi, tilapie, pangasius a také tuňák chovaný a divoký.
  • Mléko a mléčné výrobky. Nejzdravějšími potravinami jsou nepříliš tučné mléko, kefír a jogurty. Optimální obsah tuku u tvarohu je do 6 %. Smetanu je lepší vyloučit, je těžko stravitelná a navíc zatěžuje játra. Zakysaná smetana se lépe vstřebává. Z této skupiny přípravků může těhotná přijímat vápník, fosfor, zinek, vitamíny, lehce stravitelné tuky, bílkoviny a další prospěšné látky.
  • Slepičí a křepelčí vejce přísně tepelně zpracovaná. Zdroj bílkovin, vitamínů.
  • Obiloviny: pohanka, ovesné vločky, proso, kukuřice. Doplňuje potřebu vlákniny a základních sacharidů.
  • Rostlinný olej: olivový, slunečnicový, hroznová semínka atd. Zdroj PUFA, tuků, vitaminu E.
  • Zelenina a zelenina. Výhodnější je jíst místní zeleninu, ale neměli byste úplně opustit exotičtější – například avokádo. Zařazení syrové zeleniny do jídelníčku vám pomůže získat vitamíny, které se tepelnou úpravou ničí. Zelenina také obsahuje minerální látky a vlákninu, která je cenná pro normalizaci trávení.
  • K výběru ovoce je třeba přistupovat opatrně a s mírou. Některé z nich obsahují příliš mnoho cukru a organických kyselin, které mohou nepříznivě ovlivnit zdraví ženy. Zároveň však mohou šťavnaté ovoce a bobule uhasit žízeň a zároveň doplnit potřeby vitamínů, minerálů a lehkých sacharidů.
READ
Jakým způsobem nejlépe zaplnit sklep, aby se zabránilo vlhkosti?

To, co nastávající maminka v těhotenství jí a pije, ovlivňuje vývoj plodu a zdraví matky i dítěte. Za nejdůležitější složky stravy považujeme bílkoviny, železo, vápník, kyselinu listovou, vitamíny a Omega-3 mastné kyseliny. Základem jídelníčku by měla být zelenina a ovoce, libové maso a ryby, mléčné výrobky a cereálie. Přibližný poměr by měl být: polovina stravy – čerstvá a vařená zelenina a ovoce, čtvrtina – obiloviny, cereálie a celozrnné výrobky, čtvrtina – maso, drůbež, ryby, vejce nebo luštěniny. A každé jídlo by mělo obsahovat mléčné výrobky.

Pokud potřebujete jíst něco neobvyklého – uhlí, křídu nebo něco podobného, ​​měli byste se poradit s odborníkem na výživu a provést změny v jídelníčku. Perverze chuti k jídlu nejčastěji ukazuje na nedostatek jakýchkoli složek ve stravě.

Jaké ovoce se smí a nesmí jíst během těhotenství?

Výběr zdravé stravy je pro těhotné ženy nesmírně důležitý. Správná strava poskytuje plodu živiny, které potřebuje k maximálnímu růstu a vývoji. Také strava hraje důležitou roli v celkovém zdraví každého člověka, pomáhá tělu efektivně fungovat a snižuje riziko některých onemocnění.

Zdravá strava by měla obsahovat dostatek ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, libových bílkovin a zdravých tuků. V tomto článku si vysvětlíme, proč je tak důležité jíst ovoce během těhotenství. Zvažte také, jaké ovoce je nejlepší jíst a jakým potravinám se vyhnout.

Výhody konzumace ovoce během těhotenství

Jíst zdravou a pestrou stravu je zvláště důležité během těhotenství, protože mnoho živin je nezbytných pro růst a vývoj plodu. Zvýšený příjem vitamínů a minerálů pomůže těhotné ženě udržet tělo v dobré fyzické kondici.

Čerstvé ovoce obsahuje mnoho základních vitamínů a živin a je dobrým zdrojem vlákniny. Co je velmi důležité, téměř všechny vitamíny a minerály pocházející z ovoce jsou ve formě dostupné pro lidský organismus.

Nejlepší ovoce v těhotenství

Ovoce může být vynikající svačinkou a náhradou cukrovinek, které se doporučuje zcela vyloučit ze stravy. Níže je uvedeno 12 nejlepších druhů ovoce, které je vhodné zahrnout do zdravého těhotenského jídelníčku.

1. Meruňky

Meruňky obsahují: vitamíny A, C a E, vápník, železo, draslík, betakaroten, fosfor, křemík. Všechny tyto živiny napomáhají vývoji a růstu dítěte. Železo zabraňuje anémii, vápník zase posiluje kosti a zuby.

2. Pomeranče

Pomeranče jsou výborným zdrojem: kyseliny listové, vitamínu C, vody. Pomeranče jsou skvělé pro udržení zdraví, zvlhčení pokožky a nasycení lidského těla vlhkostí.

Vitamin C zabraňuje poškození buněk a podporuje vstřebávání železa.

READ
Jakou teplotu by měla mít bouda pro psa?

Kyselina listová pomáhá předcházet defektům neurální trubice, které způsobují abnormality v mozku a míše dítěte. Defekty neurální trubice mohou způsobit stavy, jako je rozštěp páteře, kdy se mícha nevyvíjí správně, a anencefalie, kdy chybí velká část mozku a lebky.

3. Mango

Mango je bohaté na vitamíny A a C. Jeden šálek nakrájeného manga poskytuje 100 procent doporučené denní hodnoty vitamínu C a více než třetinu denní hodnoty vitamínu A.

Dítě narozené s nedostatkem vitaminu A bude mít nízkou imunitu a vysoké riziko poporodních komplikací, jako jsou respirační infekce.

4. Hrušky

Hrušky obsahují značné množství vlákniny, draslíku, kyseliny listové.

Použití velkého množství vlákniny ve stravě těhotných žen zlepšuje funkci střev. Vláknina je přirozeným prostředkem k prevenci zácpy, častého příznaku těhotenství.

Draslík je velmi prospěšný pro zdraví srdce žen a dětí. Stimuluje také buněčnou regeneraci.

5. Granáty

Granátová jablka mají vysoký obsah vitamínu K, vápníku, kyseliny listové, železa, bílkovin a vlákniny. Husté živiny obsažené v granátových jablkách jsou také dobrým zdrojem energie a jejich vysoký obsah železa pomáhá předcházet nedostatku železa.

Vitamin K je také nezbytný pro udržení zdravých kostí. Studie ukazují, že pití šťávy z granátového jablka může pomoci snížit riziko poškození placenty.

6. Avokádo

Avokádo je vynikajícím zdrojem vitamínů C, E a K, mononenasycených mastných kyselin, vitamínů B, draslíku a mědi.

Toto ovoce obsahuje zdravé tuky, které dodávají energii, stimulují buňky odpovědné za tvorbu kůže a mozkové tkáně vyvíjejícího se dítěte.

Draslík v avokádu zmírňuje křeče nohou, což je další příznak, který je běžný během těhotenství, zejména ve třetím trimestru.

7. Kvajáva

Guava obsahuje vitamín E a folát, díky čemuž je ideálním ovocem pro těhotné ženy.

Guava je skvělou volbou pro lidi, kteří chtějí více z následujících živin: vitamíny C a E, polyfenoly, karotenoidy, isoflavony. Guava obsahuje rozmanitou kombinaci živin, díky čemuž je ideální.

Konzumace guavy v těhotenství uvolňuje svaly, zlepšuje trávení a snižuje zácpu.

8. Banány

Banány obsahují vysoké množství vitamínu C, draslíku a vitamínu B-6. Vysoký obsah vlákniny v banánech pomáhá při zácpě související s těhotenstvím. Existují důkazy, že vitamín B6 snižuje nevolnost a zvracení v časném těhotenství.

9. Hrozny

Hrozny obsahují pro lidský organismus velmi důležité látky – vitamíny C a K, pektin, organické kyseliny, antioxidanty.

Živiny v hroznech usnadňují biologické změny, ke kterým dochází během těhotenství. Obsahují antioxidanty posilující imunitu, které také pomáhají předcházet infekcím.

10. Šípkový

Šípky jsou dobrým zdrojem vitamínu C. Mají pozitivní vliv na metabolismus sacharidů. Bobule mají také vysoký obsah vody, takže jsou skvělým zdrojem hydratace.

Vitamin C pomáhá vstřebávat železo a posiluje imunitní systém těla.

11. Jablka

Jablka jsou bohatá na vitamíny A a C, draslík, vlákninu. Studie ukazují, že konzumace jablek během těhotenství může snížit pravděpodobnost, že se u vašeho dítěte později vyvine astma a alergie.

READ
Která dlaždice je lepší položit na podlahu v koupelně?

12. Sušené ovoce

Sušené ovoce je bohaté na vitamíny a minerály, vlákninu. Obsahují všechny stejné živiny jako čerstvé ovoce. Těhotné ženy tak mohou získat svou denní potřebu vitamínů a minerálů tím, že snědí porci sušeného ovoce, jejíž hmotnost je nižší než ekvivalentní množství čerstvého ovoce.

Je však důležité pamatovat na to, že sušené ovoce může mít vysoký obsah cukru a neobsahuje vodu, kterou má čerstvé ovoce. To znamená, že nepomáhají trávení.

Sušené ovoce můžete v těhotenství jíst s mírou a kandovanému ovoci je obecně lepší se vyhnout. Obecně platí, že je lepší jíst sušené ovoce kromě čerstvého ovoce a ne místo nich.

Kolik ovoce byste měli jíst během těhotenství?

Těhotným ženám se doporučuje zkonzumovat každý den alespoň pět porcí čerstvého ovoce a zeleniny a co nejvíce se obměňovat. Ovoce může být čerstvé, konzervované, mražené nebo sušené.
Porce ovoce je zpravidla:

  • jeden plod, pro ovoce, které je větší než velikost tenisového míčku;
  • jeden šálek nakrájeného ovoce

Konzumace velkého množství ovoce a zeleniny během těhotenství poskytuje těhotným ženám dostatečnou výživu pro podporu vyvíjejícího se dítěte.

Existuje nějaké ovoce, kterému by se žena měla v těhotenství vyhýbat?

Neexistují žádné specifické druhy ovoce, které by těhotné ženy neměly jíst. Je však důležité znát velikost porce, protože některé druhy ovoce mají vysoký obsah cukru. Je důležité si uvědomit, že džusy a sušené ovoce často obsahují výrazně více cukru a kalorií než jejich čerstvé protějšky.

  • Nákup organického přírodního ovoce zajišťuje, že nepřišlo do kontaktu s hnojivy a pesticidy, které mohou poškodit jeho kvalitu.
  • V každém případě, pokud plody nejsou z osobní zahrádky, je důležité z jejich povrchu odstranit případné pesticidy a bakterie. Před použitím je stačí důkladně opláchnout.
  • Nejezte ovoce s viditelným poškozením, které s větší pravděpodobností obsahuje bakterie. Nelze zakoupit již nařezané výrobky.
  • Ovoce skladujte v samostatné nádobě v lednici.

Závěry

Ovoce je vynikajícím zdrojem živin, které jsou v těhotenství nezbytné. Obsahují vitamíny, kyselinu listovou, vlákninu a mnoho dalšího, což pomáhá udržovat zdraví ženy a dítěte. Tyto živiny mohou také pomoci zmírnit některé běžné příznaky těhotenství.

Těhotné ženy by se měly snažit zkonzumovat každý den alespoň pět různých porcí ovoce a zeleniny. Zároveň byste měli omezit konzumaci sušeného ovoce a ovocných šťáv, protože mohou obsahovat více cukru a kalorií než ovoce čerstvé.

Dietu na základě individuálních charakteristik těla můžete sestavit u zkušeného gynekologa-porodníka v Gynekologickém centru na Shuvalovsky (St. Petersburg).

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: