Jak mohou těhotné ženy v raných fázích neležet?

Těhotenství je stav, během kterého ženské tělo prochází četnými změnami, jejichž cílem je udržení normálního vývoje plodu 1 .

Jak důležitý je spánek v těhotenství?

Spánek odráží vliv nejen vnějších, ale i vnitřních faktorů 2 a jeho nedostatek negativně ovlivňuje psychické i fyzické zdraví matky i dítěte. Poruchy spánku postihují 60–90 % těhotných žen 3 .

Výzkumníci z University of Pittsburgh analyzovali spánek 170 žen, které byly ve 20. týdnu těhotenství. Výsledky ukázaly, že těm, kdo trpí nespavostí, hrozí komplikace při porodu.

Dobré zdraví a pohoda nastávající maminky přispívá ke správnému vývoji dítěte. Co lze a nelze udělat pro těhotnou ženu? Přečtěte si v našich materiálech:

Co se smí a nesmí jíst v těhotenství?

Jak stres během těhotenství ovlivňuje dítě?

Jaká fyzická aktivita je vhodná pro těhotné ženy?

Poruchy spánku byly přímo spojeny s následujícími nepříznivými výsledky těhotenství 4 :

prodloužení doby trvání porodu;

zvýšená bolest a nepohodlí během porodu;

zvýšení frekvence předčasných porodů;

výskyt preeklampsie 5 ;

zvýšené riziko vrozených abnormalit plodu.

Pokud těhotná žena trpí nespavostí a spí méně než 6 hodin denně, zvyšuje se pravděpodobnost císařského řezu 4,5krát 6 a riziko rozvoje arteriální hypertenze se zvyšuje 2,9–4krát 7 .

Vlastnosti spánku během těhotenství v závislosti na trimestru

Spánek těhotných žen podléhá hormonálním, fyzickým a psychickým vlivům.

V 1. trimestru je charakteristické zvýšení celkového množství spánku, ale jeho kvalita se výrazně zhoršuje.

V raných stádiích dochází k prudkým hormonálním změnám nezbytným pro úspěšné těhotenství. Takové náhlé změny ovlivňují nervový systém. V důsledku toho se zvyšuje úzkost ženy. Od 5. týdne těhotenství je možná toxikóza, která způsobuje pravidelné noční probouzení. V důsledku toho se zvyšuje denní ospalost a také potíže s usínáním.

Druhý trimestr je provázen nespavostí u těhotných žen mnohem méně často. Toto období je pro ženu nejpohodlnější. Délka spánku se však zkracuje, což znamená, že ráno nebude žádný pocit odpočinku a odpoledne převládne letargie a slabost.

Ve 3. trimestru se spánek stává neklidným, trpí jeho hloubka.

Intenzivně rostoucí děloha znamená drastické změny ve fungování orgánů a systémů. Také v tomto období se objevují cvičné (falešné) kontrakce. Nespavost u těhotných žen vede k oslabení organismu před porodem.

READ
Jaké ovocné stromy a keře rostou ve stínu?

Příčiny nespavosti u těhotných žen

Mezi nejčastější formy poruch spánku u těhotných žen patří: nespavost, spánková apnoe, syndrom neklidných nohou.

Je důležité pochopit, že tyto stavy se vyskytují jak za fyziologických (normálních), tak za patologických (chorobných) stavů. Pokud si tedy žena nedokáže poradit s poruchami spánku sama, neměli byste návštěvu ošetřujícího lékaře odkládat.

Jaké jsou příčiny nespavosti u těhotných žen? Změny spánku jsou pro těhotenství normální, v mozku dochází ke změně rytmů excitace a inhibice, objevuje se symptom pohybu končetin ve spánku, mění se parametry dýchacího systému a zvyšuje se potřeba kyslíku. Výsledkem jsou časté a předčasné probouzení.

Dítě má své vlastní biorytmy spánku a bdění. Více podléhají hormonálním denním výkyvům v těle matky, a nikoli rytmu „den-noc“. V druhé polovině noci se zvyšuje hladina biologicky aktivních látek, které tonizují dělohu, takže se do této doby často budí miminko a za ním i samotná matka.

Obecně spánek těhotných žen podléhá hormonálním, fyzickým a psychickým vlivům.

Důvody, proč těhotné ženy trpí nespavostí, jsou seskupeny do následujících skupin:

1. Chronická únava

Před otěhotněním mnoho žen vede aktivní životní styl bez řádného spánku, čímž se vyčerpávají zásoby vitamínů a hromadí se únava, nedostatek energie a problémy s imunitou.

2. Nízký nebo vysoký krevní tlak

Studie ukazují, že u těhotných žen s arteriální hypertenzí se poruchy spánku vyskytly v 86 % případů, zatímco u normálního krevního tlaku ve 45 % případů 8 .

3. Zvýšená úzkost s možným rozvojem deprese

Která normální žena nezažívá strach z porodu a ze stavu miminka? Nová životní etapa, změny vlastního vzhledu – to vše trápí nastávající maminku. Z hlediska psychologie je zdrojem snů nevědomí, tedy duševní procesy a jevy, které nejsou nijak řízeny. Během dne vědomí následuje emoce a v noci „vybuchnou“ ve formě barevných snů.

4. Obtížné dostat se během spánku do pohodlné polohy

Tyto problémy znepokojují ženy v pozdějších fázích, zejména ve 3. trimestru:

aktivní pohyby plodu;

časté nutkání močit v noci;

5. Nadměrný přírůstek hmotnosti v důsledku:

snížená motorická aktivita;

edém v rozporu s funkcí ledvin nebo štítné žlázy.

Jak se může těhotná žena zbavit nespavosti?

Vzhledem k tomu, že užívání léků během těhotenství je extrémně omezené, je někdy velmi obtížné vrátit se ke zdravému a zdravému spánku.

Je důležité zaujmout komplexní přístup k řešení problému a k tomu mohou pomoci jednoduchá, ale cenná doporučení.

Dodržujte režim

Snažte se jít spát a vstávat ve stejnou dobu. Stojí za to připomenout, že optimální doba pro spánek je od 22:00 do 8:00, kdy dochází k aktivní obnově nervového systému a produkci hormonů, které naše tělo potřebuje. Nespěte během dne bez potřeby, na oplátku si najděte relaxační aktivity pro sebe. Ale co když v noci nemůžete spát? Nemučte se, je lepší dělat něco klidného a příjemného: kreslit, začít si vést deník, poslouchat hudbu. Gadgety jsou zakázány.

READ
Kdy a jak správně zasadit gladioly?

Správně jíst

Omezte konzumaci čaje, kávy, sycených nápojů. Snažte se nezatěžovat močový měchýř před spaním. Odstraňte tučná, kořeněná a slaná jídla a odmítněte svačiny 2 hodiny před spaním – minimalizujete tak výskyt pálení žáhy.

Vyhněte se stresu

Obvyklá mylná představa je, že čím větší stres vaše tělo dostane, tím rychleji usne. Únava není odpovědí na otázku, jak se vypořádat s nespavostí. Naopak vede k potížím s usínáním. Plán vážných a aktivních záležitostí na první polovinu dne. Delegujte domácí povinnosti, abstrahujte od stresu, myslete na to, že miminko absorbuje každou emoci. Nezapomeňte se před spaním projít venku.

Cvičte spánkové rituály

Pár hodin před spaním si tělo i mozek potřebují odpočinout. K tomu pomůže kniha, klidná hudba nebo meditace, teplá koupel. Omezte tok informací přicházejících přes počítač, televizi, telefon. Požádejte svého manžela, aby vám poskytl relaxační masáž chodidel a šíje. Účinným relaxačním prostředkem je aromalampa. V těhotenství jsou povoleny silice levandule, santalové dřevo, rozmarýn.

Vybavte si “hnízdo” na spaní

Jak spát v těhotenství? Pořiďte si ortopedickou matraci a polštář pro těhotné – to je nedílnou součástí zdravého a zdravého spánku. Noste lehké spodní prádlo vyrobené z přírodních materiálů, které nebude omezovat v pohybu. Udržujte ideální parametry vzduchu v ložnici: teplota není vyšší než 21 ° C a vlhkost je 50-60%.

Nalaďte se na příjemné sny

Ve 3. trimestru se zvyšuje pravděpodobnost dotěrných nočních můr. Pokud máte stejný sen po dlouhou dobu, nevěnujte pozornost zápletce, ale pocitům, které se objevují ve snu a po probuzení. Může to být strach, vztek, zášť atd. Pak si vzpomeňte, kdy během dne zažíváte podobné emoce.

Bude tedy možné identifikovat situaci, která „nepustí“, a bude snazší odstranit příčinu úzkosti.

Kdy vyžadují poruchy spánku během těhotenství lékařskou péči?

Obecná doporučení bohužel ne vždy pomohou se zavedením režimu. Některé stavy, které nespavost u těhotných žen doprovázejí, se proto stávají dobrým důvodem k návštěvě lékaře a dokonce i předepsání lékové terapie.

Mezi tyto příznaky patří:

bolest v zádech a podbřišku;

časté křeče v lýtkových svalech;

nevolnost a zvracení;

pálení žáhy (pokud je nutriční korekce neúčinná);

netypická aktivita pro vaše dítě: jak nadměrná, tak nedostatečná;

návaly krevního tlaku;

neschopnost samostatně se vyrovnat s úzkostí a rostoucím stresem.

Jak správně spát v těhotenství?

Abyste se na případné obtíže předem připravili, musí se nastávající maminka naučit, jak správně spát v těhotenství, aby se vyspala dostatečně a miminku neublížila.

K tomu samozřejmě pomůže správná poloha při spánku.

Mnozí se zajímají o to, zda je možné spát na břiše v 1. trimestru. V časných stádiích se děloha nachází v pánevní dutině a poloha ve spánku neovlivňuje prokrvení plodu. V 11-12 týdnech už žaludek trčí, proto se na něm od tohoto období nedoporučuje spát.

Ve 2. trimestru začíná nejpříznivější období, které se vyznačuje nepřítomností nevolnosti a malou velikostí břicha, což přispívá k dobrému spánku a veselé pohodě nastávající matky. Jak by měly těhotné ženy v tomto období spát? Vylučujeme pouze polohu na břiše, protože děloha již dosáhla poměrně velké velikosti a zabírá část břišní dutiny. Z tohoto důvodu bude vznikat tlak jak na plod, tak na velké cévy, které jsou zodpovědné za dostatečné zásobení krví.

READ
Co dělat, když je v domě hodně pavouků?

Užitečné služby pro nastávající maminky:

Jste připraveni být supermámou? Tento test ukáže

Bezplatné videokurzy pro maminky od pediatrů v Huggies Parents School

Co dělat na mateřské dovolené? Získejte osobní doporučení

Nejčastějším nerozumným doporučením je nespát na zádech a pravém boku ve 2. a 3. trimestru. Vědecké důkazy pro toto tvrzení prakticky neexistují.

Podle studie s 10 9 ženami 30 nebyl spánek na pravém boku nebo zádech během XNUMX týdnů těhotenství spojen s nárůstem nepříznivých následků, jako je porod mrtvého dítěte, nízký gestační věk nebo hypertenzní poruchy.

Stojí za zmínku, že většina těhotných žen v pozdním termínu zažívá skutečné nepohodlí, když leží na zádech. To je způsobeno tím, že rostoucí děloha stlačuje cévy, což má za následek pocit nedostatku kyslíku.

Pokud je však spaní na zádech v těhotenství pohodlné, neexistují pro něj žádné kontraindikace!

Většina žen považuje za nejlepší polohu na spaní na boku. Pro pohodlí použijte běžný nebo speciální polštář pro těhotné ženy. Dejte si ho pod břicho nebo mezi nohy, pomůže to předejít tvorbě otoků.

Pokud pálení žáhy mučí, přichází na pomoc poloha v polosedu.

Včas zjištěné poruchy spánku a dodržování doporučení výrazně zlepší stav a kvalitu života nastávající maminky i miminka.

Doufáme, že vám byl tento článek užitečný. Chcete-li takový obsah přijímat, přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Poskytne vám užitečné a relevantní informace nejen v těhotenství, ale i v prvních, nejtěžších měsících mateřství.

Zdroje:

Granger, JP Adaptace matky a plodu během těhotenství: lekce regulační a integrativní fyziologie / JP Granger // Am. J Physiol. Regul. integrace Comp. fyziol. – 2002. – č. 283 (6). – S. 1289-1292.

Borbely, AA Homeostáza spánku a modely regulace spánku / Borbely, P. Achermann // Principy a praxe spánkové medicíny Philadelphia. – 2005. – 1768 s.

Akerstedt, T. Poruchy spánku, pracovní stres a pracovní doba: průřezová studie / T. Akerstedt [et al.] // J. Psychosom. Res. – 2002. – č. 53. – S. 741-748.

Palieva N.V. Vlastnosti somnologického stavu žen s metabolickým syndromem a jejich vliv na průběh těhotenství / N. V. Paliyeva (et al.) // Tavrichesky Medical Biological Bulletin. – 2016. – T. 19, č. 2. – S. 108-112.

Lee, KA Spánek v pozdním těhotenství předpovídá délku porodu a typ porodu / KA Lee, CL Gay // Am. J. Obstet. Gynecol. – 2004. – V. 191, č. 6. – S. 2041-2046.

Sharma, SK Poruchy spánku v těhotenství a souvislost s výsledky těhotenství: prospektivní observační studie / SK Sharma, A. Nehra, S. Sinha // Sleep Breath. – 2016. – V. 20. – č. 1. – S. 87-93.

READ
Proč vrcholky rajčat žloutnou a vadnou?

Champagne, KA Porucha dýchání ve spánku u žen v plodném věku a během těhotenství / KA Champagne, RJ Kimoff, PC Barriga // Indian. J. Med. Res. – 2010. – V. 131. – S. 285-301.

Robert Silver, Shannon Hunter, Uma Reddy a kol. Porodnice a gynekologie. 10. září 2019.

Je těžké přeceňovat roli spánku v životě každého člověka. Úplný zdravý odpočinek umožňuje zcela obnovit fungování nervového systému, zmírnit napětí, zlepšit výkon a zvýšit aktivitu. Chronický nedostatek spánku je příčinou mnoha nemocí. Co můžeme říci o ženě, která je ve fázi porodu. V tomto období více než kdy jindy potřebuje zdravý, dlouhý a plnohodnotný spánek. Bohužel si však právě v tomto období může člověk o klidném spánku nechat jen zdát.

Jakmile se žena dozví o své nové situaci, musí se kvůli zdraví svého nenarozeného miminka hodně vzdát. A musíte se vzdát nejen špatných návyků: alkoholu, cigaret, kávy, ale také pohodlného spánku.

Nespavost může být způsobena:

  • Úzkost;
  • Časté močení;
  • Strach a fobie před novou etapou vašeho života;
  • Nervozita a podrážděnost;
  • Zlá trávení;
  • toxikóza;
  • Fyzická nemoc;
  • Nepohodlná poloha.

Dobrý spánek je klíčem ke zdraví nenarozeného dítěte

V období porodu zažívá ženské tělo mimořádnou zátěž, zejména v posledním trimestru. Zvyšuje se potřeba délky spánku, protože tělo vydává mnohem více energie. Zdravý spánek a těhotenství jsou proto neoddělitelně spjaty.

Jakmile se žena dozví o své nové situaci, musí se kvůli zdraví svého nenarozeného miminka hodně vzdát. A musíte se vzdát nejen špatných návyků: alkoholu, cigaret, kávy, ale také pohodlného spánku.

Pokusme se přijít na to, jak spát během těhotenství, abychom nejen nepoškodili zdraví vašeho nenarozeného dítěte, ale abyste se dobře vyspali.

Hledáte pohodlnou polohu na spaní

Každý člověk má svou oblíbenou polohu, ve které snadno usne a spí. Mnoho lidí si nedokáže představit, že by si pohodlně odpočinuli na zádech, protože si zvykli spát na břiše. Tento zvyk bude muset být obětován, protože není bezpečný pro normální vývoj plodu. Pokud v prvních třech měsících těhotenství může žena ještě spát v poloze, na kterou je zvyklá a pohodlná, pak jí rostoucí bříško po prvním trimestru nedovolí v této poloze bezpečně ležet. I přes přirozenou ochranu miminka v podobě plodové vody je vysoká pravděpodobnost poranění miminka ve spánku zmáčknutím. Ale jak potom můžete v těhotenství správně spát?

Pózujte na zádech

I když jste zvyklí spát ve sparťanské poloze, na zádech, s široce roztaženými pažemi, již od 28. týdne budete muset radikálně změnit svůj životní styl. Faktem je, že s růstem plodu se výrazně zvýší zatížení střev a duté žíly, což blokuje přístup kyslíku k dítěti.

Jakmile se žena dozví o své nové situaci, musí se kvůli zdraví svého nenarozeného miminka hodně vzdát. A musíte se vzdát nejen špatných návyků: alkoholu, cigaret, kávy, ale také pohodlného spánku.

READ
Musím sušené houby před smažením uvařit?

Spánek na zádech během těhotenství může způsobit následující problémy:

  • Závratě;
  • Nevolnost;
  • Křeče
  • Končetiny jsou necitlivé;
  • Snížený tlak;
  • Hemoroidy;
  • Těžké dýchání.

Pokud cítíte tyto příznaky nebo dítě dává trvalé signály, musíte naléhavě změnit svou polohu, protože stlačování duté žíly je spojeno nejen se špatným zdravím matky, ale také s nedostatkem kyslíku pro plod.

Póza žaludku

Jedna z nejoblíbenějších pozic mnoha lidí, která vám umožní rychle usnout při objímání polštáře. Mnoho žen, jakmile se dozvědí o změně ve svém životě, se zajímá o otázku, zda je možné spát na břiše během těhotenství? Lékaři doporučují v prvních týdnech tuto polohu opustit, ještě dříve, než zvětšené bříško znemožní klidné usínání.

Pokud se bojíte dobrovolně se během spánku převalit na břicho bez kontroly pohybů, můžete umístit velký polštář, který vám nedovolí změnit polohu.

Boční póza

Aby se váš spánek normalizoval a nedošlo k poškození zdraví dítěte, odborníci doporučují spát během těhotenství na boku. A pokud se tato možnost zpočátku zdá mnohým nepřijatelná, po druhém trimestru je ležení na boku jedinou možností. Zde se ale nabízí otázka, na které straně spát, aby byla zajištěna bezpečnost plodu?

Spánek na pravém boku může způsobit stlačení ledviny, což může mít vážné následky. Ideální poloha je ležet na levém boku. Tím nejen nezraníte nenarozené dítě, ale také zlepšíte průtok krve spolu s kyslíkem do placenty.

Ale neměli bychom ignorovat individuální vlastnosti každého organismu a polohu plodu v děloze. Když je dítě v příčné poloze, vyberte stranu, kde se nachází hlavička dítěte. A při prezentaci pánve lékaři doporučují změnit polohu několikrát za noc.

Pokud se vám stále nedaří zlepšit spánek, necítíte se dobře a trápí vás nespavost, pak je lepší poradit se s odborníkem. Dobrý gynekolog situaci rozebere a pomůže problém vyřešit. V případě potřeby vám předepíše bezpečné sedativum, které stabilizuje emoční stav a pomůže vám klidně usnout, odpočinout si a obnovit nervový systém během spánku.

Polštář na pomoc

Naštěstí moderní výrobci nyní pomáhají ženám přežít těhotenství s větším komfortem nabídkou speciálních polštářů. Jsou vyrobeny s ohledem na fyziologické vlastnosti ženy v daném období a umožňují vám najít pohodlnou polohu pro relaxaci.

Můžete si koupit dva polštáře a jeden umístit pod břicho a druhý pod kolena a hledat tu nejlepší možnost. Nebo si můžete pořídit dlouhý polštář ve tvaru banánu, který vám umožní hodit si na něj nohu během spánku, což zlepšuje vaši pohodu a zbavuje hlavní zátěže spodní části zad a břicha. Již v posledních týdnech těhotenství, kdy rostoucí bříško ztěžuje normální dýchání, vám polštář umožní zaujmout pohodlnou polohu v polosedě.

Pamatujte, že těhotenství je vaší příležitostí nabrat sílu a plně se uvolnit před tím nejdůležitějším obdobím ve vašem životě. Porod a první týdny péče o miminko od vás budou vyžadovat hodně energie, takže pevné zdraví a dobrý spánek vám!

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: