Co byste měli jíst, aby vás mateřské mléko uspokojovalo?

jak zvýšit obsah tuku v mateřském mléce

Mateřské mléko je ideální potravou pro novorozence. Když má matka hodně mléka a dítě má dobrou chuť k jídlu, nebývají v prvním roce života problémy s přibíráním na váze.

Pokud kojené dítě dostatečně nepřibírá na váze, mohou se objevit otázky týkající se obsahu tuku a/nebo kvality mléka. Může to být tím, že obsah tuku v mateřském mléce je nízký?

Je nemožné zvýšit celkový obsah tuku v mateřském mléce! Můžete ale ovlivnit jeho kvalitu a množství.

Obsah tuku v mateřském mléce

Proč nemůžete zvýšit obsah tuku v mateřském mléce

Obsah tuku v mateřském mléce je konstantní hodnota. Nezáleží na stravě, takže byste se neměli pokoušet ji změnit pomocí výživy kojící matky. Naopak, takové pokusy mohou poškodit zdraví dítěte.

Existuje názor, že mateřské mléko se stane více tučným při konzumaci vlašských ořechů, smetany, kondenzovaného mléka, zakysané smetany, tučného tvarohu a tučného sýra, stejně jako bohatých masových vývarů.

Výše uvedené produkty však buď způsobují alergie, nebo jsou těžce stravitelné a vážně narušují trávení a metabolismus u matky i dítěte. Proto je do 3 měsíců věku miminka raději úplně vyřadit z jídelníčku kojící matky.

“Dopředné” a “zadní” mléko

Pro pohodlí bylo zavedeno podmíněné rozdělení mateřského mléka na „přední“ a „zadní“. „Dopředu“ je mléko, které dítě saje během prvních 15 minut krmení. Je vodnatější, méně kalorický, a tedy méně tučný než „záda“.

Když miminko odsaje „dopředné“ i „zadní“ mléko, opije se a nasytí, jelikož „zadní“ mléko je výživnější díky zvýšenému obsahu tuků v něm. Na jedno kojení je tedy nutné kojit mlékem z jednoho prsu úplně.

Jak zlepšit kvalitu mateřského mléka pro kojící matku doma

Kromě správného přiložení dítěte k prsu musí matka upravit:

  • pitný režim;
  • dieta a dieta;
  • denní režim (spánek, bdění, procházky, fyzická aktivita).
READ
Co je lepší koupit na vytápění bytu?

Příroda se stará především o zachování života a zdraví dítěte. Proto při špatné výživě matky bude její tělo obzvláště akutně pociťovat nejprve nedostatek a poté nedostatek živin a minerálů. Matka nemůže ovlivnit obsah tuku v mléce, ale může ovlivnit jeho kvalitu a množství.

Pitný režim

Základem mateřského mléka je voda, proto kojící matka potřebuje vypít alespoň dva litry tekutin (8-10 sklenic) denně. Nepijte vodu s jídlem, musíte pít mezi jídly.

výživa při kojení

Napít se:

  • čistá pitná voda (bez plynu);
  • slabý černý nebo zelený čaj (možné s mlékem);
  • bylinné čaje;
  • kompoty, želé, přírodní šťávy (při absenci alergií);
  • nízkotučné mléko a nízkotučné zakysané mléčné výrobky (omezené a bez alergií);
  • poplatky za laktagon (byliny na podporu laktace mateřského mléka).

Nemůžete pít:

  • káva;
  • kakao;
  • alkohol;
  • sýtené nápoje.

Dieta a dieta

Každý ví, že výživa kojící matky by měla být vyvážená a pestrá, aby její mléko bylo nejen výživné, ale aby se také produkovalo v dostatečném množství.

Menu kojící matky na týden by mělo obsahovat:

  • nízkotučné polévky, nízkotučné masové a zeleninové vývary;
  • hypoalergenní obiloviny (pohanka, rýže, ovesné vločky);
  • čerstvé, vařené a pečené ovoce, zelenina a bylinky (nezpůsobující alergie a zvýšenou tvorbu plynu);
  • nízkotučné mléčné a kyselé mléčné výrobky;
  • lískové oříšky;
  • bobule (borůvky, borůvky, ostružiny, černý rybíz);
  • rostlinné oleje.

Ze stravy během kojení byste měli vyloučit:

  • všechny luštěniny a houby;
  • bílé zelí;
  • vlašské ořechy;
  • ryby;
  • citrusové plody;
  • petržel;
  • česnek;
  • hrozny.

Pokud jste na pochybách, zda zařadit nějaký přípravek do svého jídelníčku, poraďte se se svým pediatrem.

Denní rutina

Pokud kojící matka plně jí, pije dostatek tekutin, ale zároveň chronicky nespí, málo se hýbe, je nervózní a málokdy chodí na čerstvý vzduch, nemusí utrpět ani tak kvalita mateřského mléka jako jeho množství .

denní režim kojící matky

Pokud dojde k porušení klidového režimu, tělo matky začne aktivně produkovat stresový hormon, který se na dítě přenáší mlékem. V důsledku toho může být spánek dítěte narušen. Ukazuje se začarovaný kruh: matka je nervózní a unavená – dítě je zlobivé. Chcete-li tomu zabránit:

  • snažte se spát ve stejnou dobu jako dítě;
  • neváhejte požádat o pomoc své blízké;
  • chodit, dělat sporty, které jsou vám dostupné a přinášejí radost.
READ
Jak správně vytvarovat keř červeného rybízu?

Mateřské mléko je nejlepší jídlo (a pití) pro vaše dítě. Není nutné (a nemožné!) zvyšovat jeho obsah tuku, protože již obsahuje vše potřebné pro zdraví novorozence.

Kvalita a množství mateřského mléka závisí na vašem životním stylu a stravě. Pokud máte pocit, že se vám nedostává mléka a miminko málo jí, navštivte svého pediatra nebo kojícího lékaře.

Video

  1. Ivanova L.A., Schmidt A.A., Gaivoronskikh D.I. Kojení: praktická příručka pro lékaře. – Petrohrad: SpetsLit, 2018. – 63 s.
  2. Fateeva E.M., Tsaregradskaya Zh.V. Kojení a psychologická jednota “matka – dítě” – školicí příručka pro zdravotnický personál v porodnických a dětských ústavech. Moskva: “AGAR”, 2000. – 18 s.
  3. Dotsenko V.A., Batyrev M.I. Kojení (krmení dítěte v prvním roce života). 2. vyd. – Petrohrad: Nakladatelství Neva, 2004. – 128 s.

* Uvedené informace nelze použít pro vlastní diagnostiku, stanovení léčby a nenahrazují návštěvu lékaře!

žena jíst s dítětem

Kojení je něco, za co stojí za to bojovat a vynaložit veškeré úsilí, abyste své dítě kojili! Mnoho škodlivých stereotypů vám však může bránit v úspěšném kojení a vzbuzovat ve vás strach a úzkost.

Nejdůležitější obava inspiruje takovou vlastnost mateřského mléka, jako je obsah tuku.

Podívejme se, jaký obsah tuku by mělo mít mateřské mléko a jak určit úroveň tohoto ukazatele.

Jak se mění obsah tuku v mateřském mléce?

Obvykle se mateřské mléko dělí na dvě části: zadní a přední. Ten obsahuje asi 90 % vody. Co se týče zadního mléka, je tučnější konzistence.

žena se něčeho bojí

Na začátku krmení dítě spotřebuje přední mléko a uhasí žízeň. Zadní přichází až na konci krmení.

Stojí za zmínku, že při čerpání se do nádoby dostává pouze přední mléko. Pokud jde o obsah tuku, je výrazně horší než zadní. Mnoho nezkušených matek má přirozeně otázku: “Jak zvýšit obsah tuku v mléce během kojení?”

Díky tomu začnou hledat řešení vzniklých problémů. Ženy přitom vynakládají mnoho úsilí nadarmo. Ostatně takhle to zařídila sama příroda. Dítě nejprve pije z prsu a pak jí.

Chcete-li zjistit, zda je vaše dítě plné vašeho mléka, nebo ne, musíte se podívat na jeho hmotnostní přírůstek. Za měsíc by to mělo být alespoň 500 gramů.

READ
Jak zjistit, kdy odstranit jablka ze stromu?

Jaký je obsah kalorií v mateřském mléce

Obsah kalorií v mateřském mléce by normálně měl být přibližně 280 kJ. Současně by složení produktů mělo obsahovat 7 gramů sacharidů, 4,2 gramů tuku a 1,3 gramů bílkovin. Obsah tuku v mléce prakticky nezávisí na výživě kojící matky.

A vizuálně určit jeho vhodnost pro krmení je prostě nemožné. Použití vysoce kalorických potravin za účelem zvýšení obsahu tuku v mléce ovlivní pouze postavu ženy a mléko zůstane ve složení.

Je třeba vzít v úvahu také způsob krmení. Pokud během krmení několikrát vyměníte prsa a zbytek jednoduše odsajete, dítě dostane méně výživný produkt. V důsledku toho může být dítě podvyživené a málo přibývá na váze.

Jak zkontrolovat obsah tuku v mléce

Jen málo mladých matek ví, jak určit obsah tuku v mateřském mléce. Jak ukazuje praxe, je prostě nemožné přesně stanovit tento ukazatel doma.

Celý problém spočívá v tom, že složení mateřského mléka se může během procesu krmení několikrát změnit. Z tohoto důvodu ani moderní laboratoře nejsou schopny plně provést všechny analýzy a stanovit obsah tuku ve výrobku.

Existuje však několik známek, že dítě dostává potřebné množství vysoce kvalitního mateřského mléka: jedná se o stabilní přírůstek hmotnosti pro dítě, jeho dobrou náladu a pohodu.

Proč dítě nepřibírá?

Možná se mylně domníváte, že dítě nepřibírá kvůli nízkotučnému mléku. Ve skutečnosti existují další důvody:

  • Nesprávná technika krmení;
  • Krmení „podle plánu“, nikoli „na vyžádání“; ;
  • Dítě usne rychleji, než se dostane k zadnímu mléku;
  • Neustálá změna prsou během krmení.

Podívejte se také na video o obsahu tuku v mateřském mléce:

Co je to analýza tuku

Jak tedy udělat mateřské mléko tučné a výživné? Před zodpovězením této otázky by měla být provedena jednoduchá analýza. Možná je indikátor normální a není třeba vynakládat zbytečné úsilí.

Ale shodněme se hned – tento experiment je klasifikován jako nespolehlivý a spoléhat se na jeho výsledek by byla chyba. Nejdůležitější je přibývání dítěte na váze. Pokud je vše v pořádku, pak se přestaňte starat o obsah tuku, nutriční hodnotu a výhody mateřského mléka. Jste s ním v naprostém pořádku.

READ
Proč jahody neplodí první rok?

Hlavní fáze ověřování:

  1. Na skle nebo zkumavkách musíte udělat značku. Aby to bylo pohodlné, můžete měřit 10 centimetrů ode dna nádoby a nakreslit čáru.
  2. Po přijatou značku musí být nádoba naplněna odsátým mlékem.
  3. Sklenici nebo zkumavku je třeba chvíli ponechat. Během této doby by se na povrchu produktu měla shromažďovat smetana. To trvá minimálně 6 hodin. Netřeste lahvičkou s odsátým mlékem. V opačném případě budou přijatá data nesprávná.
  4. Když se nasbírá vrstva smetany, je nutné ji pečlivě změřit. Každý milimetr smetany odpovídá 1 % tuku. Obvykle je toto číslo 4 %.

Takovou analýzu mateřského mléka na obsah tuku lze provést doma.

Je třeba poznamenat, že ukazatel se může lišit v závislosti na věku dítěte a jeho potřebách.

Dieta a mléčný tuk

Takže jste provedli experiment a vaše mateřské mléko není mastné, co byste měli dělat? Začněte tím, že se budete starat o sebe a svou správnou výživu.

Měli byste si vybrat konkrétní dietu a sestavit přibližné menu. To matce umožní normálně a plně jíst, doplnit zásoby užitečných složek v jejím těle a udržet laktaci.

Kojící žena by se neměla honit za hubeností a vyčerpávat se četnými dietami. Jinak tělo nedostane správné množství vitamínů a tuků, které hrají důležitou roli při udržování zdraví kojící matky a jejího dítěte.

Z tohoto důvodu je hubnutí během laktace přísně zakázáno. Zbavit se přebytečných kilogramů by mělo být postupné. Normálně by žena neměla zhubnout více než 450 gramů týdně.

Důležitá je správná strava

Zelenina v košíku

Jak zvýšit obsah tuku v mateřském mléce pro kojící matku a moc se nepolepšit? Měli byste přemýšlet o racionální výživě. Nemusí to být přísná dieta. Jídelníček kojící matky by měl obsahovat zeleninu, ovoce a obiloviny.

Díky tomu se do těla dostane více stopových prvků, jako je vápník. Tato složka je velmi důležitá jak pro dítě, tak pro ženu. Tato látka je obsažena v přírodním mléce a tvarohu. Strava by měla obsahovat mrkvovou šťávu, sýr, zelí jakékoli odrůdy, všechny druhy zeleniny, rozinky, fazole a ryby.

Při sestavování jídelníčku stojí za to zvážit několik základních pravidel:

  • 30 % stravy by mělo tvořit tuky.
  • 20 % tvoří bílkoviny.
READ
Jak se zbavit růstu švestek pomocí lidových prostředků?

Fortifikátory mateřského mléka

Dnes se mnoho mladých matek snaží zvýšit obsah tuku v mateřském mléce pomocí všech druhů fortifikátorů. Užitečnost takových přísad je sporná. Koneckonců, zlepšit kvalitu výživy dítěte používáním určitých potravin je poměrně obtížné.

Použití takových sloučenin, například Nutrilon, je pouze proto, aby mladá matka mohla regulovat svůj jídelníček a zavést správnou výživu.

Pokud má ženské tělo dostatek stopových prvků a vitamínů, snižuje se riziko, že její tělo během kojení velmi zeslábne. To ovlivňuje především stav vlasů a zubů.

Alternativou drahých fortifikátorů mateřského mléka jsou standardní doplňky výživy určené pro kojící matky.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: